Musiksmaken och charmen: Why I love Country Music

I ett LA Weekly-blogginlägg läste jag ett kul inlägg om idéer som några sociologer el dyl kokat ihop om musiken som återspegling av personligheten. Tydligen finns också samband mellan musiksmak och sexuell attraktionsförmåga. Jag vet inte om det är sant alls. Spelar mig ingen roll heller faktiskt. Ändå ville jag återberätta det. Så då gör jag det. Ganska rakt av faktiskt.

1. I ungdomsåren så är musiksmaken identitetsskapande och vi väljer musik för att markera tillhörighet.

Om man är lite rebellisk så lyssnar man gärna på musik som är lite rebellisk. Man kanske lyssnar på allvarliga unga män och kvinnor med akustisk gitarr för att markera att man är en tänkande människa. Det här tyckte jag till exempel var tufft en gång i tiden:

Med detta ville jag markera och förstärka min tillhörighet med västtyskar och mongoler.

2. Ungdomar söker en balans mellan originalitet och tillhörighet

Så man vill vara lite speciell, men inte en total outcast. Lite intressant och spännande, men inte helt apart. Ja, jag kan erkänna det nu att jag gillade The Osmonds en gång i tiden. Jag gjorde det. Fast inte Jimmy, som jag tyckte var en löjlig liten tjockis, eller Donny som var en tjejtjusare. Jag ville vara hårdare än så. Järnhård, 9 år.

Lite lagom speciella. Jimmy är killen med plåtbrickan. Donny är killen till vänster om Marie. Han var tjejfavorit.

3. Så småningom klarnar det för en vem man är, och man fastnar för musik som speglar ens värderingar och personlighet

En del gillar DiLeva och delfinljud, gärna ljudet av en bäck som porlar, där de ligger på den där plastspikmattan (nej, just det, den mattan är ju undanstoppad nu). Andra föredrar arga protestsångare som sjunger ilsket om kapitalistsvinens ocker och utsugeri. En del kan inte bestämma sig för om de gillar Danny eller Eric Saade bäst.

Och jag då? Ska sanningen fram så gillar jag innerst inne bara Sator, men låt oss bortse från det. Jag kan bredda min horisont tillfälligt och gillar då också Townes Van Zandt, den gamle kobojsaren, bara för att ta ett för dagen relevant exempel:

Nu hör det till saken att jag genom att fläka ut min musiksmak på nätet på det här viset också skickar ut signaler till andra människor om att sån här är jag, och då är det frågan om det är bra signaler jag skickar ut. Jag vet inte vad det är för signaler riktigt men några forskare påstår tydligen, enligt den där bloggen, att de som gillar blues, jazz, klassiskt och folkmusik generellt är mer öppna för nya erfarenheter och rätt så liberala på det stora hela. Hur de som gillar en död countrygubbe är stod inte. Kanske mindre öppna än de andra?. Att ”komma ut” med sin musiksmak är en form av kontaktannons, om man så vill, och det ger ju en chansen att visa upp något av sig själv som förmodligen är lite tjusigare än vad man själv är i spegeln.

4. Din musiksmak kan användas för att förutsäga din sexuella attraktionsförmåga

Countrymusik har visat sig ha en avtändande effekt på det motsatta könet, oavsett om det rör en man eller kvinna, och de här studierna verkar inte utforska något annat än heterosexualitet. Att tända stearinljus och sätta på lite Townes är förmodligen ett långskott om man vill nå framgång, oavsett vad du är och har för preferenser. Men om man vill vara ifred kan det å andra sidan vara en jävla bra grej.

Några andra tendenser finns där också. På det stora hela så uppskattar tydligen män kvinnor som gillar klassisk musik. Fint och belevat, tycker de kanske. Kvinnor å andra sidan attraheras mer av män som gillar hårdrock. Klassiskt – not so much. Det där speglar de könsroller vi skapat.

5. Det spelar större roll för män än för kvinnor

För 20 miljoner kronor kan den bli din, världens största privatägda skivsamling. Det är ett jättebra pris för sex miljoner inspelningar inom alla genrer. Paul Mawhinney, som ägaren heter, har tröttnat. -No one cares, säger han. Världens största skivsamling borde ju vara en tjejmagnet, kan man tycka. Men det är den inte, ity di bryr sig inte så mycket om sånt. Skivsamlande män är, enligt bloggen, osäkra manbäbisar, som vill att kvinnorna ska värdera deras musiksmak och säga hur ”awesome” deras skivsamling är. Men det gör inte kvinnorna.

Nej, du behöver inte svara ”det där stämmer inte på mig” för det är inte meningen att du ska tolka det så. Du behöver inte ens tro på vad där står så noga, för det handlar om folk, och smak är en färskvara, och studien som resonemanget om preferenser bygger på är över tjugo år gammal vid det här laget. Men vadå, det kan ju vara kul ändå.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i musik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Musiksmaken och charmen: Why I love Country Music

  1. Håkan skriver:

    Helt jävla fantastiskt.

    • Håkan skriver:

      Där är du inte helt glasklar i vad du syftar på, men när omdömet kommer ifrån någon som en gång innehaft titeln Härnösands näst bästa bloggare så är det klart att jag tar det på djupaste allvar. Det var Jimmys bältesplåt som fångade dig förstås. It ususally is.

  2. Drillemor skriver:

    Åååh. Moskau och Dljkghdflgjkhdis Khan-låtarna. Kan ingenting om 70-talets populära låtar egentligen, men de där två låtarna som jag nyss lärde mig är av samma grupp sätter sig på hjärnan med ojämna mellanrum. Hur. Tvätta. BORT?
    För övrigt är musiksmak ett svårt ämne. Jag kommer nog aldrig kunna svara på frågan: Och vad lyssnar du på för musik då? Det kanske säger något om mig också, vem vet..

    • Håkan skriver:

      Musiksmaken skiftar med veckodagarna, men Djingis Khan går inte att tvätta bort. Tyvärr, får man tillägga. Däremot bleknar mormongänget med tiden.

  3. Stina skriver:

    Haha Håkan, du är för go’!

Kommentera

