Några fräscha tips på hur ägg kan förädlas

Påsken är inte jättelångt borta, okej ganska, men om rutiner ska rubbas i våra traditionella måltider så krävs faktiskt lite framförhållning. Nu tänker kanske du att jag kommer att berätta om hur man kan färgsätta påskäggen på ett kuligt vis eller så, men jag påsken förändras. Var inte stiff och tråkig. Våga och vinn, säger jag.

Det långa ägget

En kulturyttring som får alldeles för lite utrymme i gourmet-tidningarna är skolmatsalsstilen. Vi reparerar det här. Jag minns de där äggstängerna som låg uppskurna i matsalen. Alla äggskivor hade samma storlek. Långägg, som de heter, är lätta att tillverka. Det enda du behöver göra är att skaffa en höna som kan krysta ut halvmeterlånga ägg. Alternativt separerar du gula och vita och häller dem i en dubbelcylindrig behållare, och kokar alltihop. Blanda inte ihop ytter- och innerhålet bara. Det här ger en sån där härligt syntetisk känsla åt äggen, som om man är en del av något större, och det är man också. För om man klär barnen i arbetskläder och sotar upp ansiktena lite, håller dem inomhus och ger ganska lite mat ett tag, så serverar man långägg och då får man den där känslan av att återuppleva den industriella revolutionen. Bara ett förslag.

Hej där kyckling

I mina studier av ägg så har jag funnit ett par rätter som sticker ut lite mer än långäggen faktiskt. De ägg vi normalt äter kan uppfattas som lite enahanda och tråkiga. Det finns ju ingen där.

I Filippinerna (och flera andra länder i Sydostasien) finns dock en fin tradition där man äter ägg med invånare i, så kallad Balut. De förekommer som snabbmat som man kan plocka i sig på stan, så där som vi tar en varmkorv. 17 dagar ska det lilla fostret vara för att vara riktigt smakligt. I Vietnam så föredras dock lite äldre foster: 19-21 dagar. Då framträder själva kycklingen tydligare. Det finns en massa olika tillagningsvarianter, läs vidare i länken ovan. En varning, dock. Äggvitan hoppar vi över. Den är inte god längre. Visst vore väl detta ett kul tillägg på påskbordet?

Mums, gott. Lite fränt kanske.

Inspirationen till det här inlägget fick jag genom ett mejl från en vän, som har fastnat för en kinesisk äggrätt som Dagens Nyheter skrev om i fredags. Den här rätten är från samhället Dongyang i Zhejiang-provinsen, och har ätits där i tusentals år.

Visa mod. En produkt av österländsk visdom ska vi inte förkasta bara för att vi är lite ovana vid idén. De här så kallade kissäggen tillverkas nämligen genom att man i en hink samlar urin från skolpojkars idogna pinkande. I det där gula får sedan äggen koka i ett dygn. Först med skal och sedan utan.

En fördel med de här äggen är att man inte behöver salta. Smaksättningen är fixad allaredan. Nu är export på gång av den här delikatessen, men till Sverige har den inte kommit än. Men varför vänta? Den här rätten borde väl inte vara några problem att ordna till lokalt? Om du inte själv jobbar på skola så känner du säkert någon som gör det. Det är bara att sätta igång tema kost och hälsa på skolan och dra fram en hink av lämplig storlek.

Sedär. Tre fräscha förslag på äggrätter att överväga framemot påsk. Bara sådär. Jag behövde inte ens ta i. Uppenbarligen har jag en viss fallenhet för det här med kost.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i kost och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Några fräscha tips på hur ägg kan förädlas

  1. Wayne Nilsson skriver:

    Kalla mig mig konservativ och bakåtsträvande, men jag tror nog att jag håller mig till gamla vanliga ägg. Ägg från burhöns förstås, de där hönsen som får springa lösa tror jag blir alldeles för uppspelta vilket förmodligen påverkar äggresultatet negativt.

    • Håkan skriver:

      Du kanske kan börja lite försiktigt med bara lite grand, som en smakton? Ägg från frigående höns bör man nog undvika. De har för mycket livslust och då fokuserar de inte ordentligt på äggkläckandet. Som svenska skolbarn och deras läxor.

  2. Rolf skriver:

    Det var flera bra äggtips, men halvmeters ägget ska vi nog försöka oss på till påsken. Tror jag!

  3. Mickey J Barczyk skriver:

    Jag äter fan hellre min morsas moderkaka än ett äggfoster.

  4. mariafoto skriver:

    huuuu… Jag håller mig till vanliga ägg. Gärna från Frigående pigga glada höns.. För vem vill inte ha glada ägg??? kramar

Kommentera

