Gummilukt gör dig ful i ansiktet

Midsommarblomster gör mig snygg

Rubriken stal min åska, kan man säga. Men jag läste nyss på Discoblog om en undersökning där 16 kvinnliga deltagare fått bedöma fotografier av olika män utifrån attraktionskraft på en skala från 1-9. Samtidigt som de tittade på de här bilderna så fick de lukta på frisk luft, Geranium (nävor), en ”manlig” doft, gummi eller body odor.  När de luktade på gummi eller kroppslukt så bedömde de ansiktena vara mindre attraktiva än när de luktade på Geranium eller ”manlig doft”. Där blev ni allt överraskade va?

Men jag blir ful av att lukta bildäck

I en annan undersökning som jag läste om (att skiljas från

läste)  på Discoblog fick 142 män och 336 kvinnor rangordna attraktionsvärden (framgång, social förmåga, intelligens, renhet och attraktivitet) hos en hypotetisk person med kläder som utstrålade en viss doft, antingen  tall, citron, lök eller cigarettrök.

Tall & handsome

Tall-luktande låtsaspersoner fick då konsistent högre attraktivitetsvärden än rök-, citron- eller lökluktande folk. Tänka sig.

Själv ska jag sitta här i soffan och inte gå någonstans, möjligen vara lite lössläppt och kolla På Spåret. Men om du har planer på att ge dig ut för att hitta en partner, du må vara hur desperat som helst, men vad du än gör: kela inte med bildäck och gnugga dig inte i lök. Det har testats och det funkar inte.

Fel att gnugga in när man ska ut

Nej, okej, kanske inte det mest angelägna jag skrivit i mitt liv men det är ju fredag va, och se det som att vi långsamt bygger upp doftexpertisen här. Jag har ju bloggat om det förut.

För övrigt så lyser motorvarningslampan i bilen. Jag vet att det betyder något dåligt. Det hände för att jag sa att jag kände att jag hade koll på läget idag.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i Mode & skönhet, vetenskap och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gummilukt gör dig ful i ansiktet

  1. Barbro Weismann skriver:

    Jag läste inlägget i DN. Det var kanske därför frukostäggen var så goda när jag var i Kina. Det man inte vet har man inte ont av. Tack för tipset med ”100- åringen som klev ut genom fönstret och försvann.” Såg din kommentar på zoomin och den påminner mycket om Paasilinna” Här finns också en elefant som i ”Snablar” Just nu känner jag för att läsa skrönor med burlesk humor. Fabrikör Liljeroos luftskepp väntar på sin tur av Arto Paaslinna.

  2. Barbro Weismann skriver:

    Föregående kommentar hamnade fel, den skulle vara till inlägget om förädlade ägg.
    Fast gummidräkter kan vara rätt attraktivt.

Kommentera

