Kalmaritiska kan vara ganska svårbegripligt

Jag har bara en enda bok som tillhör serien Skrifter utgivna av Svenska Språknämnden (det som nu kallas Språkrådet). Bara en enda. Det är nummer 64 som är min. Den värdaste, som jag kunde hade sagt som tioåring. Titeln är Språket i Kalmar, och det är en sprakande knastertorr odyssé över allt från uttal och grammatiska variationer till en uppställning av lokalt använda ord och deras innebörder. Författarens namn är lektor Bo Magnusson, och av vad jag har kunnat läsa mig till så fyllde han 99 år ifjol, och är därmed, om han ännu är i livet, sedan tre veckor tillbaka 100 rätt och slätt. Hurra hurra!!! Kanske.

Hans bok är verkligen helt och hållet befriad från trams. Läs till exempel vad den gode lektorn har att säga om kalmariternas olycksaliga användning av R:

”Frikativt tungrots-r – vanligen mycket klanglöst – är det normala r-ljudet i kalmarmålet. I undantagsfall eller då vederbörande anstränger sig att uttala tungrots-r tydligt, kan man få höra ett vibrantiskt sådant. Brist på energi i uttalet leder ofta till att r vokaliseras eller rentav försvinner; se Alving s. 63 ff.”

Och så där går boken på. Det var inte så att jag sträckläste den. Men det är i alla fall kul att titta igenom en massa ord som har lokal anknytning. Av några av de där uttrycken så fick jag för mig att väva ihop något som någon i Kalmar skulle ha kunnat berätta, och som någon annan skulle kunna begripa, åtminstone förr. Texten blev ganska svårbegriplig, och som litteratur betraktad är den av kriminell kvalitet. Ordboksuttrycken däri är kursiverade, 32 till antalet.

Jag förstår inte vad det är för jox med den där pimpinätta harpasnarpan och hennes krettelknäppare till lue. På stakketa lördag skulle jag köra dem i bilen till en dunge där det kryllar av oxöra och rävarumpa, men innan de ens satt sig så började hon åma sig över att vi packat med för dålig fika. Mjölken var brisken och kakorna var makurja sa hon. Och sedan klagade hon på att sätet gnirkade. Den lille oäringen kallade mig för krabbsaltare och hon surpuppan gnällde över flygvärken. Det var likast att jag direkt körde hem den där pasen och hans låp till mor tänkte jag, men de tjabbade om att jag var för laffsig, och att jag borde fjatta på lite. När jag skulle släppa av dem försökte den unge knoen rava bildörren men det fick han anka för jag gav den dasen en smäll så att han började bloa så hela tröjan blottna. Sedan puttade jag honom i spat så att han stöp ibland puppemula och sjöslak. Själv åkte jag tillbaka till dungen och där var enestaren och flera pissfåglar. Att de där två alltid ska hålla på och käta och fjumla.

Begrep du det där?

Kalmarsonen Magnell får avsluta det här inlägget. Utan frikativa tungrots-R, för jag tror att det är vad Bo Magnusson mycket väl skulle ha kunnat önska sig, utifall att han till äventyrs gillade Ola Magnell:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i språk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Kalmaritiska kan vara ganska svårbegripligt

  1. Stina skriver:

    Mycket underhållande, och jag förstod det mesta. Men eftersom jag ju är ifrån en liten liten by utanför den lilla lilla staden till väster om Kalmar måste jag ju kontra med den klassiska glesbygdslåten!

    • Håkan skriver:

      Humor att den som laddat upp videon kallar sig darlinrockmyworld. Verkar ju ha fått sin önskan uppfylld under inspelningen av den här videon.

  2. mariafoto skriver:

    jag förstod ingenting… men då är jag ju från Norrland också…….:)

    kramar och ha en trevlig helg!

  3. A-M skriver:

    Men jaoo! Jag förstod. Då en utav mina vänner är från kalmar och pratar precis sådär.

    • Håkan skriver:

      Ingen jag känner i Kalmar pratar sådär. Eller jo – några av orden dyker upp då och då: pimpinätt, lue, åma sig, gnirka, låp, tjabba och bloa.

  4. BB skriver:

    Bo Magnusson blev 100 år och firade med släktkalas i sin bostad där han fortfarande bodde. Någon vecka senare insjuknade han och efter ytterligare några dagar dog han.

Kommentera

