Den grymma lögnen om Gustav Vasa, och så lite Townes

Jag satte mig tillrätta i soffan i morse för att se starten av årets upplaga av Vasaloppet. Det är ju skönt att sitta i morgonrocken med en kopp kaffe och kolla när andra människor tar i. Ibland sträckte jag lite på armarna och liksom tog några stavtag i luften, för att känna in hur åkarna hade det. Han var inte dålig den där Vasa där han stakade runt med sin pottfrisyr, en gång i tiden, tänkte jag då.

Under tiden som jag satt där och glodde så slösurfade jag lite. Då stötte jag på en artikel i Dalademokraten, i vilken Gubb Tage Bevring i Öje vänder verkligheten upp och ned. Gubb Tage är hembygdsforskare och hade kommit över något gammalt dokument i vilket det via hörsägen återberättas om korrespondens mellan en mäster Oloff i Öje och Gustaf Wasa. Eftersom Oloff smitt så många vapen till kronan så tyckte han att han skulle få betalt: ”en så stor Skooghdeel, som han påen dagh med ett par bräder Förmåtte giöra”. Det fick Oloff, som åkte en riktigt stor runda. Av berättelsen får man intrycket att Kung Gustaf inte visste vad ”bräder” var. Det är ju skidor, det fattar väl vem som helst? I alla fall så tyckte Gubb Tage att det var vad kungen borde ha gjort om det nu var så att han åkt Vasalopp några år dessförinnan. Gubb Tage, så du skakar om!

Som om den smällen inte skulle vara nog så hittade jag den här radiointervjun från 1984 med Åke Svahn, professor i kroppsövningarnas historia, som inte trodde att den gamle kungen överhuvud taget kunde åka skidor. Han åkte troligen häst och släde och sådär för det mesta uppe i Dalom. Historian om skidåkningen liksom det där hölasset som danskarna satte spjuten i kommer i huvudsak ur folktradition som nedtecknats på 1700-talet och är nog mest hittepå. Däremot så verkar det troligt att han gått på skarbågar (en sorts snöskor) mellan Mora och Lima.

Eller troligt och troligt. Jag orkade inte lyssna klart. Klippet var ju på 24 minuter. Men det kanske är så att den där historieboken man plöjde igenom i skolan var en saga då. Precis som den där andra boken med kryss på utsidan. Det är tamejfan bara matteboken och periodiska systemet man vågar lita på i det här tjyvsamhället.

Om Gustav Vasas skidlopp var fejk så kan man ju alltid trösta sig med att vår nuvarande monark bevisligen har åkt Vasaloppet åtminstone tre gånger, på 1900-talet, dvs långt innan han vände blad.

Därutöver så är jag egentligen full av saker att berätta. Jag har t ex skruvmejslat mig in i en köksfläkts inre idag och därefter lagat mat fläktfritt, bara en sån sak. Dessutom har jag fått ett hett och konstnärligt tips om hur konflikten i Libyen kan lösas. Men jag har bestämt att det är för mycket att stoppa in Gustav Vasa, Libyenkonflikten, köksfläktsreparation och dessutom det här sista i ett enda inlägg så jag får spara mig till i morgon eller så.

Det här sista är bara for your information. Jag köpte en film idag, Heartworn Highway, bland annat om den gamle goe cowboyen Townes Van Zandt. Han är död förstås, som de flesta jag fattar tycke för. Filmen är säkert bra också, men det lär ingen annan märka än jag för resten av familjen vill titta på den här filmen först när det bara går Kvinnofängelset och Göta Kanal 2 och 3 på alla kanaler och vi är barrikaderade inomhus utan all annan media och sten, sax och påse tappat sin charm, och så länge vill jag inte vänta. Natti natti.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i film, historia, musik, sport och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

