Hög tid att jag skaffar mig en rymdkapsel

Jag har länge tänkt att jag skulle vilja piffa upp tomten med något annorlunda. Det skulle kunna vara en liten läshörna som man kan dricka öl i och kanske lösa korsord. Där kunde jag sitta och trycka när jag klippt gräset, kanske spela lite musik eller så. Men jag har inte vetat vad för grej jag ska ha. Hammockar är gärna lite gnissliga, och så kommer det barn och ska gunga så att ölen skvätter och det blir fläckar i boken. Traktordäckgunga har jag också övervägt, men säga vad man säga vill, det är inget skönt. Läget har alltså varit svårt. Men så plötsligt dök den här upp:

Vostok 3KA-2. The one and only.

Den här rymdkapseln skickades ut i rymden 1961 och är visserligen lite småskadad efter återinträdet i atmosfären, men ändå charmig. Det här var den sista kapseln som sändes iväg innan Yuri Gagarin slungades ut i en bana runt jorden i en likadan. Passageraren den där gången var en kosomonaut-mannekängdocka. Dessförinnan skickade ju ryssarna ut små voffsegull. Nu bjuds i alla fall Vostok 3KA-2 ut på Sotheby’s och jag funderar på att lägga ett bud. Kapseln är 2,5 meter i diameter och med lite myskuddar inuti och kanhända lite folie och en lampa så är den nog riktigt schysst att ligga och softa i under semestern.

Ryktet säger att auktioner på Sotheby’s kan springa iväg i pris och gissningsvis lär priset hamna någonstans mellan 2 och 10 miljoner dollar. Men jag lyssnat mycket noga på politiken den sista tiden och har snappat upp att det rimligen inte kan vara så mycket pengar. En snabb omräkning ger cirka 0,000 000 004 öre. Det har ju jag.

Vad skulle du själv vara beredd att lägga på att ha en rymdkapsel hemma? Svara inte att du inte skulle vilja ha en, för det är dåligt att vara oärlig. Tänk slösoffa.

Det kan inte hjälpas. Jag kan inte låta bli att återvinna den här kärleksvideon. Temat skriker ju ut att den behövs:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i heminredning, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hög tid att jag skaffar mig en rymdkapsel

  1. Wayne Nilsson skriver:

    Ungefär 500 kr. Mycket fin video. Spotnicks är som sagt framtiden.

  2. Drillemor skriver:

    En granne till mig hade en rymdraket i trädgården. Eller, i alla fall en redskapsbod i raketskepnad. Det tyckte en ung jag var väldigt spejsat. (Hö hö hö.)
    Jag har en massa 50-öringar till övers, de kan jag tänka mig att lägga på en egen rymdkapsel!

  3. mariafoto skriver:

    Härligt. Men varför bygger du inte en egen softarkapsel. Det kan väl inte vara så svårt 🙂 En händig karl reder sig själv, heter det ju.. Och tänk så många öl du kan dricka under tiden… Riktigt hederligt karl-semester-arbete….

    🙂 ha en trevlig helg!

Kommentera

