Kalle Anka-fåglar och ett nytt kryss

I fågelgallerierna så har jag en del foton som är riktigt fula. Jag har tänkt att byta ut dem allteftersom och den här helgen så bestämde jag mig för att satsa på Kalle Anka-fåglar. Så numera ser fotot av vigg ut så här:

Den här hanen låg och plaskade i Slottsfjärden och var inte särskilt svår att fånga på bild. Det är lite mohikanstuk på tofsen, men knappnålsögat och Kalle-näbben gör att man inte blir rädd ändå.

En annan bild som jag inte varit särskilt nöjd med är den på en storskrakehona som plaskade i vattnet utanför Hjälmö:

För långt borta, tyckte jag. Storskrakehonan har ju annars Alexander Lukas-färg på huvudet och ser egentligen roligare ut än hanen, som har mer slimmad frilla. Det spelar ingen roll – jag föredrar ändå den kanske lite mörka bild som jag tog på en hane i lördags. En hona finns ju med där också, fast bakifrån:

Det här var också från Slottsfjärden, dit jag faktiskt egentligen åkt för att fotografera smådopping. Fast de små knytnävarna hade simmat under bron, och gick inte att nå på vettigt sätt med kameran. Det får bli en annan dag.

Den där lördagsfotograferingen var alltså ganska floppbetonad, och viggen och storskraken plåtade jag mest för att slippa gå tomhänt därifrån. Inte heller var gårdagens örn helgens höjdpunkt, även om jag var ganska nöjd med de fotona. För jag tog mig ner till Ottenby och det var kallt och blåsigt, och jag stod där och kikade ut mot Västrevet och det var inte så väldigt inspirerande. Det är ju is överallt och fåglarna ligger långt ut. Men plötsligt flög tre-fyra vadare förbi. Ingen hann uppfatta vad de var av för slag, men en ung grabb satte iväg och sökte efter dem och hittade dem sedan just utanför Ölands sydspets: fyra skärsnäppor, som jag därefter i lugn och ro kunde studera en stund. En ny art för mig, nummer 236; en Kalle Anka-vadare, som jag lyckades fotografera ganska illa, men ändå:

Det var årets första nya art för min del. Tjo och hej, men entusiasmen överträffades rätt snabbt ändå av önskan att få sätta mig i en varm bil, för kallt var det. Inte förrän snön är borta tänker jag åka till Ottenby igen.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, foto och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kalle Anka-fåglar och ett nytt kryss

  1. Mib skriver:

    Men jag sitter här och funderar…. att fota fåglar kan inte va särskilt lätt ju. Jag tycker du lyckas bra ändå måste jag säga.
    Det där ögat som du inte tycker ser skrämmande ut tycker jag är läskigare än frisyren. En punkare kan man ju inte va rädd för!
    Ska kika vidare här nu.

  2. mariafoto skriver:

    Underbart! Fågelskådaren ”kemimannen” är tillbaka! Fina bilder och härligt läsvänligt. Är fortfarande avis på dig… Saknar fågelfotograferingen i min del av Sverige…:(

    Tjohej!

Kommentera

