En jagad havsörn utanför Gräsgårds hamn

Havsörnen var ju illa ute för några år sedan, men utvecklingen har lyckligtvis vänt. På isarna i Kalmarsund är den numera en ganska vanlig fågel och på vägen över Ölandsbron hittar man för det mesta några stycken. Jag tänker ibland att det inte verkar vara så kul att vara fågel på vintern, att vara ett sånt där stackars uteliggardjur, men för havsörnen verkar det ju helt okej. Ordentligt med fjädrar på, och så står den på någon sten en bit från närmaste vak, där det kryllar av vigg, knipor eller kanske gräsänder, och när någon verkar lite svag så är det bara att hämta mer mat. Som en buffé. Kallskuret kanske.

Även om jag har sett havsörnarna ofta så har jag haft problem att komma nära nog för att fotografera så att motivet liknar något annat än smuts, och vid Gräsgårds hamn idag så hade jag samma känsla. En havsörn stod långt ute på isen och en annan cirkulerade en bit över. Fast när den cirkulerande bestämde sig för att landa på isen så var det en kråka där som blev förbannad och flaxade och levde så att havsörnen fann det bäst att lämna platsen. Då tog den en sväng som var nära nog för att jag äntligen skulle lyckas ta några anständiga kort med det där Tamron-objektivet som jag nu börjar bli ganska rejält trött på:

Piss off.

En moturs 180-gradare

Full speed bort

Och visa upp sig för snubben vid piren med kamera om halsen.

Jag är kass på det där med åldersbestämning, men baserat på de ljusa fälten skulle jag gissa att den är 3 K, dvs född under våren-sommaren 2009. Bara nästan vuxen i så fall. Då är det lätt att hamna i trubbel.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, foto och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till En jagad havsörn utanför Gräsgårds hamn

  1. Camilla skriver:

    Visst är det en mäktig fågel. Man blir lite lyrisk när man ser den. Den är så stor. Trevligt inlägg du gjort. Förstår dilemmat med att komma nära. MVH Camilla

    • Håkan skriver:

      Tack ska du ha! Ja, det är en häftig fågel. Jag har nog varken tålamod eller objektiv för att hålla på med fågelfoton, men de här var ändå någorlunda.

  2. Spanaren skriver:

    Njuter fullt ut när du berättar och visar foton om dina kära fågelvänner … tack 🙂
    /kram

  3. mariafoto skriver:

    wow! Nu är jag riktigt avis på dig!

    Snyggt jobbat, och ännu en gång vinner tålmodigheten. Skam den som ger sig!

    Ha en bra Måndag

    • Håkan skriver:

      Äh det är ju inte så svårt egentligen. Bara att bo nära Öland om vintern.

      • mariafoto skriver:

        ha, ha.. Ska fundera på det ett tag…..
        Näe, då får jag nog fortsätta att bara vara avis. Kan tänka mig att åka till Öland på sommaren, men där går nog gränsen…

        Tack för att du delar med dig av dina härliga fågelfotograferingar och upplevelser.

  4. Barbro Weismann skriver:

    Bilderna blev ju riktigt bra. Kul att du lyckades få bilder. Jag har vid något enstaka tillfälle sett havsörn, men de har cirklat högt upp och det skulle inte bli någon bild som jag skulle vara stolt över. Grattis!

  5. 13 skriver:

    Gratulerar till suveräna bilder! Djur överlag är ju svårt att få bra bilder på och i synnerhet fåglar har jag märkt…. 13.

  6. Mib skriver:

    Åh örnar är mäktiga fåglar!

  7. Ping: Kalle Anka-fåglar och ett nytt kryss | Kemimannen 2.0

  8. Anna skriver:

    Jag gillar dina fågelbilder!

  9. Lynn skriver:

    Härligt att komma så nära som du har gjort. Jag har fotat havsörn en gång och det var förra året, i april tror jag. Då var jag på Svinö och den befann sig mitt på sundet, så jag fick beskära en del för att ens se att det var en örn men en örn är det och jag har varit stolt sen dess. Drömmen är ju att ha turen att komma närmare, men det lär väl inte hända.

Kommentera

