Gourmetmat med en doft av New Orleans

Kallt och eländigt och jag blir deppig av att behöva finna mig i att vintervädret fortsätter ett litet tag till innan allt blir bra igen. -Nej men vad säger du, säger kanske du, i ett tafatt försök att försvara de onödiga svenska årstidsskiftningarna. -Det är ju så fina färger på hösten, kanske du säger, som om färger var något som vi har uppfunnit och därmed har ensamrätt på. Jag ser rätt igenom det där.

Bourbon Street

Både artig och vänlig

Det är enkelt. Jag vill inte vara här nu utan hellre på ett hett ställe. Senast jag var någonstans med uthärdligt klimat så var jag i New Orleans. Jag lovar att de inte har några problem med snöskottningen på Bourbon Street i augusti.

Sommardäck året runt

Och en annan sak. Eftersom vattnen inte blir istäckta så går det utmärkt för alligatorer och andra roliga djur att bo där. Fåglar med skojiga näbbar och möjligen sabeltandade tigrar och såna där elefanter med jättebetar – vad heter de nu – mammutar. Drontar och garfåglar och ja, you name it. OK, där drev entusiasmen kanske iväg en aning. Alligatorerna är i alla fall oerhört trevliga. Hoppade till och med upp ur vattnet och tog i hand och hälsade oss välkomna till södern. Underbara djur.

Hot and Spicy

När jazzbandet på hjulångaren Creole Queen går ut till sin feta cityjeep när de ska till jobbet så behöver de inte ta toppluva på sig och inte fan diskuterar de om de ska ha dubbade eller odubbbade vinterdäck när de rullar fram. De behöver bara försäkra sig om att luftkonditioneringen funkar, så löser sig det andra.

Men nu är det ju inte så att jag kan ta min privata Learjet och bara flyga över. Jag har ju så oerhört viktiga jobbsaker att göra här, som att prata om kolväten och labba med elektrokemiska grejer, bara för att nämna något av allt omistligt i vardagen. Det enda jag kan göra i det här läget är att skapa lite egen feeling av New Orleans mitt i helvetesvintern här i Kälmä.

-Hur gör man det, undrar kanske du? Jo, med maten förstås. Den ska vara spicy och het och då tänkte jag så här att varför inte ladda upp med en riktig South West Cajun Meal på jobbet. De andra kommer ju bli gröna av avund, men de får hitta glädjen i sina egna liv, så tar jag ansvar för mitt. Ändå kan jag inte låta bli att dela det här med dig, du stackars förfrusne bloggläsare. Ja, jag gör det. Jag delar receptet. Så svårt är det inte. Så här går det till:

1. Ta ut Findus South West Cajun Meal ur pappförpackningen.

2. Skjuts in i mikrovågsugnen i 6 minuter. Man kan skita i att göra hål i plasten. Det funkar ändå ehuru jag har testat det med stor framgång.

3. Plocka fram bestick och något att dricka under tiden. Paxa en bra plats.

4. Ät. Titta inte så noga.

Mmm. The taste of hot summer.

5. Nu säger kanske arbetskamraterna  att maten inte ser ut som på bilden på pappförpackningen. Det är den svenska avundsjukan som visar sitt fula tryne. Och varför ska man titta på maten egentligen? Är det HD-tv? Och varför ska det smakas så himla noga på allt man stoppar i munnen för den delen? Äta måste man ju göra då och då i vilket fall som helst. Man kan inte räkna med att varje måltid ska vara en Nobelmiddag. Det är väl inget att göra någon stor grej av. Nu släpper vi det, tycker jag. Visst, lite besviken kanske man blir va, men nu tänker vi inte på det.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i foto, kost, vinter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Gourmetmat med en doft av New Orleans

  1. mariafoto skriver:

    näe.. är du less på vintern?? Det kan väl inte vara möjligt! Denna vinter är ju den första ”riktiga” vintern på väldigt länge. Förhoppningvis så blir det en ”riktig” sommar då också, det tror då jag… 🙂 (possitivt tänkande är bra)
    Deppa inte i hop nu, snart är det skidor på tv´n och då behöver du ju inte gå ut ens.. Och vipps så är det vår!
    Tjohej på dig!

  2. Spanaren skriver:

    I skrivande stund minus 28,4 grader och som kallast i natt 30,3. En vacker sol och gnistrande snö … vad är det för fel på vintern och Sveirge 😉
    Lev idag och passa på med att njuta min vän/ kram

  3. Barbro Weismann skriver:

    Den enda trösten är kalla vintrar varma somrar sägs det. Ditt recept på het mat verkar intressant. Gillar enkla recept just nu för jag är trött på att laga mat just nu.

  4. Pastor Bentonit skriver:

    Kalmargrillens ‘tallrik’ skojar man inte bort. Utom när någon på labbet tappar hela konkarongen i knäet. Eller…inte ens då. Förutom den eminenta spillpotentialen kan den varmhjärtat rekommenderas.

  5. Mib skriver:

    Alltså här blir man ju riktigt glad av att läsa. Fnittrar förtjust till dina knäppa påhitt om alligatorer som tar i hand osv….

Kommentera

