Hej Salskrake!

När jag var Kemimannen 1.0, så var jag inte så här cynisk och putslustig i mina blogginlägg hela tiden. Tvärtom så kunde jag vara både varm och hjärtlig; ibland pratade jag om naturen och det vackra vädret. Men nu sedan uppgraderingen till 2.0 så klagar jag och gör mig lustig på andras bekostnad i stället. Det är inget smickrande drag men det beror på att det ju är så jävla kallt jämt sedan jag flyttade hit till WordPress.

Det råkar vara så att jag är en vackert-väder-fågelskådare. När det är kallt så rinner det ur ögon och näsa och det är allmänt kallt om fingrarna. Då är jag hellre inne och kollar på skidor på tv.

Men -4 °C  som igår kan jag stå ut med. Och jag har ju en plan som lyder att alla svenska fågelarter ska fotograferas till slut. Därmed har jag några kvar att hitta. Och igår var salskrakarna utanför Varvsholmen nära nog för att nås av mitt billighetsobjektiv och voilà, en grynig fågelart 102:

Hane t v och hona t h.

Jag vet att den där bilden knappast platsar i biologiboken, men vadåda man ser ju vad det är i alla fall.

Salskraken är en cool fågel på många vis, nämligen på de här visen:

1. På engelska heter den Smew, vilket låter som en Pokémon, och det känns väldigt 2000-tal. Dessutom är Smew ett fabrikat av gasolspisar.

2. Det är bara på vintern man kan hitta salskrake här nere i Kälmä. På sommaren håller de till uppe i norr. Taigan.

3. Hannen har vit punkfrisyr och svarta banditglasögon. Ser både snäll och farlig ut samtidigt. Precis som Russel Crowe.

4. Honan har brunt hår och ser lite mesigare ut, fast verkar ändå trevlig. Som Mattias i EMD.

Sedan kan jag tycka att det är lite synd med den där vita fjäderdräkten hos hannen. Den blir ju så lätt smutsig när han donar med olika saker. Det är rent dåligt gjort att han inte tänkt mer på vad som är vettigt att ha på sig. Säkert en ungdom. Det vet man ju hur de är.

De andra fågelfotona finns här – galleri 1galleri 2galleri 3. Och så – fler fåglar.

I övrigt så såg jag två bergänder i samma ränna, fast längre bort ändå, och de blev bara prickar i kameran. De vägrade komma närmare fastän jag sa till dem. Får väl försöka igen.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, foto och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Hej Salskrake!

  1. Drillemor skriver:

    Jag tycker allt det var en fejn fågelbild. Lite akvarellaktig. För övrigt ska man inte skämma bort biologiböckerna.

  2. mariafoto skriver:

    Kul att du är ”tillbaka” med dina fotorundor. Har saknat dom lite… Nu är det S N A R T vår=många sådana tillfällen. Man behöver inte frysa om händerna lika mycket då, vilket är väldigt trevligt. Jag har nog lyckats förfrysa tummen under någon av mina ”fotopromenader” denna vinter. SKIT!
    Har lite svårt med det där med handskar….. 😦
    Roligt skrivet och en suddig, men dock en bild på en fågel som du ( och inte jag) har lyckats fånga på bild! Tummen upp till dig! Tjohej!!!

  3. Spanaren skriver:

    Kul att du är tillbaka med fåglar och dess information … har längtat 😉
    /kram

  4. Cecilia skriver:

    Hej 🙂 Roligt med bilderna på fåglarna!
    Har en ny blogg förresten, http://www.creativelines.blogg.se 🙂
    Välkommen!
    Mvh Cecilia 🙂

  5. Ölandsvindar skriver:

    JA, fåglar tar man inte där man sätter dem. Men fin bild ändå på salskrakeparet. Hade en bergand häromdagen i ett myller av vigg och knipa långt ute bland isflaken men försökte inte ens fota den. Blir bara ett myller av av svarta prickar mot ett blått hav.
    Kerstin

  6. Ebba skriver:

    Har aldrig sett en sån där salskrake! Hannen var ju riktigt snygg. Honan ser mycket tuffare ut än mesarna i EMD. Jag tror hon är tuff och bara försöker se lite snäll ut med det där lurvet på toppen. Som Katy Perry i björnmössa: http://forladiesbyladies.com/wp-content/uploads/2009/05/katy-perry-lax-groban.jpg
    Apropå ungdomar så var det minus 20 igår och jag såg minst två med converse-tygdojjor, inga vantar, ingen mössa, och leggings till. Fattar inte att de inte blir sjuka, huuuuu… Eller vänta nu, är det är man reagerar på sånt som man börjar bli gammal? Jag är inte ens 30 ju, men ecco-goretex har jag likafullt!

Kommentera

