Två gånger nybakat, två gånger gurkor och två gånger arsenik

Jaså, jaha. Nu upptäckte jag att jag stoppat det här inlägget på kemimannenbloggen fastän den var ämnad för Har du fem minuter?. Nåväl, skitsamma, det får väl bli en sällsynt dubbelpost dåra. En fikarast är väl viktig nog för en sån sak.

På torsdageftermiddagarna så serveras det bakat till kaffet i en liten fikaklubb som Pernilla har hittat på för att vi inte ska magra av fullständigt. Det har vi hållit på med i några månader och min avmagring har inte varit något problem under den perioden. Så nu har vi ett rullande schema med kemikonditorer/-bagare. Idag var det Rans tur. Han är en ovan svensk bagare eftersom han bara varit i Sverige i ett halvår. Ran kom från Israel via Schweiz där han arbetat i några år, fast inte med bakning. Han hade måttat upp ingredienserna alldeles själv men fått hjälp av sin fru Esthi med själva slutfinishen. Vad kakan egentligen heter är jag inte säker på, men det var något tysk-ungerskt över det hela, och beträffande receptet så lyssnade jag inte så noga. Tankarna driver liksom iväg när folk pratar.

Den bortre kakan var det i alla fall mandel och kanel i. Den vågade jag inte smaka för jag blev inbillat allergisk en stund (en konsekvens av att lyssna dåligt). De andra mumsade i alla fall glatt. Den främre kakan innehöll russin och var saftig och fin och hade florsocker eller något liknande på ytan.

Esthi har läst svenska i tre veckor nu så vi hade lite läxförhör. Än så länge så tycker hon att det vi säger påminner lite för mycket om det där huudibuudiduudi som den svenske kocken i Mupparna ägnade sig åt en gång i tiden. Jag antar att svenska inte är det lättaste språket att ge sig på som vuxen. Ran snackar vi ju engelska med om dagarna men på det viset så lär han sig ju inget. I morgon blir det ändring på det. Tre ord om dagen: flaska, hämtpizza och vinterkräksjuka for Friday.

Vi snackade mat också, om svenska mattraditioner som surströmming, påskägg och semlor. De stackarna kommer ju från icke-EU-länder och vare sig i Schweitz eller Israel verkar det finnas någon som helst matkultur, för där säljer de obekymrat krokiga gurkor i butikerna som om morgondagen inte fanns. Det måste förstås kännas fruktansvärt skönt för dem att komma till ett land där sådana avarter styrts upp ordentligt.

Nu ska jag sluta småprata om detta eftersom jag har ett seminarium att förbereda till i morgon. Det ska handla om en bakterie som äter arsenik men är lika glad ändå och kanske rent av har det i sin arvsmassa. Bakterien, som heter GFAJ-1, bor i Amerika. Även den matkulturen brottas alltså med problem. Hur som helst så behöver jag nog veta lite mer än så om jag ska fylla ut en halvtimme. Jag känner de där damerna och herrarna i bänkarna, och de blir lätt kinkiga om man bara hittar på en massa.

Familjen kollar på Bondfilm och skrattar. Vad roligt de verkar ha. Stackars mig alltså som sitter med de här papprena.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i Nybakat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Två gånger nybakat, två gånger gurkor och två gånger arsenik

  1. Wayne Nilsson skriver:

    Är det den där bakterien som skulle bevisa liv i rymden eller nåt?

    För övrigt tycker jag att seminarier borde förbjudas.

  2. Håkan skriver:

    Ja precis den som skulle bevisa fast snarare eller nåt än liv i rymden. Jag ska ta upp ditt seminarieförslag i morgon. Tycker att det har sina förtjänster.

  3. mariafoto skriver:

    Det låter bra för figuren det där med alla goda konditorivaror som ni har på erat jobb.. Beach 2011?? Hoppas att du hann få ner allt viktigt till ditt seminarie i dag.

    Trevlig Helg!!!!

    • Håkan skriver:

      Ja, det är den så kallade HCHF-metoden (hög kolhydrat – hög fett). Kittlar dödsskönt i kistan. Seminariet gick bra tack. Jag babblade lite och sedan gick jag hem.

  4. Pastor Bentonit skriver:

    Denna bakterie (Halomonas sp.) har uppenbarligen gamla spetsar. Eller hästar.

Kommentera

