Jag kollar bråddjupt in i en ny ordbok

Den här boken var det

Ni-na-ni-na-ni-ni-ni-na. Idag blir det boktips. För igår var det kärehjärtanesdådag och i romantikens tecken så fick jag en ordbok. Den blev jag glad över. Det var Peter Olausson, som driver den utmärkta Faktoiderbloggen, som hade skrivit boken.

Full av förväntan kastade jag mig in i litteraturen med förhoppningen att belysas med lite ny kunskap i ungdomens språk. Men eftersom jag är en sådan blogghaj som twittrar och står i så kunde jag ju redan datormus, mp3 och vinterkräksjuka. Annars hade jag kunnat lära mig av den här boken. Men jag lärde mig nya ord, det gjorde jag. Chicklit visste jag inte var det var till exempel. Det är lite som den här bloggen – lite glatt och lite kärlek och mycket glada färger. Chilla visste jag egentligen inte var det var heller, eller förresten det gjorde jag sedan förra veckan när Wayne, den store tänkaren, förklarade för mig att det inte var fråga om någon ondskefull gnagare utan mer typ ett verb. Så visst. Jag lärde mig en del. Bra bok. Åtminstone delvis.

Den lite svala omdömet har sin förklaring. Jag blev lite besviken, ja ledsen faktiskt om sanningen ska fram, när jag upptäckte några nesliga felaktigheter. Genom att rätta till dem här nedan så går du potentiella läsare säker, och då blir ju boken bra. Lite tråkigt ändå att de inte har folk som korrekturläser på det där förlaget. Allt detta var tokigt:

Barista

Jag vet inte vad författaren yrar om här, någonting med kaffe tror jag, men vi som är mogna och dessutom begåvats med en någorlunda utvecklad musiksmak minns ju de rytmiska dreadlockskillarnas era. Och de bekände ju sig till den där märkliga religionen med Haile Selassie som kallades just barista, på ett ungefär. Vi tröstar oss med barista man vibrations, tycker jag:

Modem

Det må så vara att författaren, liksom jag själv, är lite pryd men man får ändå inte tumma på sanningen hursomhelst. Modulator-demodulator, jo pyttsan. Det finns inget ord som heter så. Däremot lär det finnas någon hinna inne i jungfrun med denna benämning, åtminstone innan hon förlorat sin modem. Ja, jag vet att det är obehagligt med de kroppsnära begreppen, men nu är det sagt i alla fall, och så lämnar vi den saken där.

Rippa

Eftersom författaren är en datakille så tror han att jättemånga ord har med datagrejer att göra. Men återigen har han tagit fel. Redan runt förra sekelskiftet gjorde ju Jack the Rippa Londons gator osäkra med sin kniv och sin dåliga inställning. Och det var sedan någon (en man naturligtvis) med fågelskräck som bestämde att det där efternamnet, det ska en fågel få ha. Därför blev det så att den vackra hönsfågeln till höger fick heta rippa, närmare bestämt en dalrippa. Som sagt, lite tråkigt kanske att inte boken blivit ordentligt korrekturläst men felet är ju avhjälpt nu i det här fallet åtminstone. Om det kunde stanna där.

Qigong

Jag förstod inte förklaringen av det här begreppet för det var krångligt men det har med gymnastik och hög ålder att göra. Så kan vi inte ha det, så jag föreslår att vi gör så att vi i stället bestämmer att det är ett spel som man spelar med små racketar och en liten plastboll och ett nät. Jag är nämligen någorlunda säker på att det brukar kallas för något sånt:

Men här erkänner jag att jag inte är säker. Det finns en storhet i det också. Om ni inte tycker att qigong är en lämplig benämning på det här spelet så kan ni i stället kalla det för chakra om ni vill. Det var nämligen ett annat ord som var konstigt och som jag därför inte förstod vad det var.

I övrigt tycker jag ju att det var en bra bok, och man kan ju göra så att man skriver ut den här lilla korrigeringen och lägger den som en erratalista i början av boken, så blir ju allting bra.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i litteratur, språk och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Jag kollar bråddjupt in i en ny ordbok

  1. mariafoto skriver:

    hur hinner du med allt???? Jag har problem med att hinna se Ett program på tv i veckan och du hinner med lite allt möjligt.. Eller är det helt enkelt så att du prioriterar andra saker än mig?? Lite orolig är jag….
    Trevligt och lite småroligt inlägg, det tackar jag för! Ha en bra Onsdag

    • Håkan skriver:

      Jag prioriterar annorlunda, det är nog så enkelt. Har ju inte fotograferat eller kollat på fåglar så mycket på sistone, till exempel. Men ett sånt här tramsinlägg tar ju ärligt talat inte så lång tid att krafsa ihop heller. Ha en bra onsdag du också! :=)

  2. Peter skriver:

    Jag böjer mitt huvud (headbangar) och konstaterar att otaliga (Avokados konstaterande) fel, oriktigheter och defekter (faktaoider) bepryder boken, trots vederbörlig lusläsning.

  3. urbananjar skriver:

    ROTFL! Även om dina språkliga teorier kanske inte håller för någon mer seriös vetenskaplig granskning var det förbenat kul.

    Men om modem är något som oskulder har, hur förklarar du då modermodemet http://alltommac.se/nyheter/humor-powermac-g3-hade-ett-modermodem/ då måste vi väl dra in teorin om den obefläckade avelsen…

    • Håkan skriver:

      ROTFL stod inte i boken och därför tror jag inte att det är ett redigt ord, och ändå så har du alltså mage att desavouera hela Uppdrag granskning. Men visst ska du få ett svar på din fundering: Om du med modermodem menar modermodulatordemodulator så har jag sett såna jättemånga gånger. Det första modermodemet var ursprungligen ett ägg. Blev sedan en hinna.

  4. Håkan skriver:

    Den där fågeln kunde inte fått ett bättre namn. Ser ut som en riktigt lömsk rackare måste jag säga och har säkerligen många prostituerade skator på sitt samvete.

Kommentera

