Vi lyssnar på glad-synth med konstiga texter

Vi ska ha lite syntmusik nu. Eller vad man nu ska kalla det. De använde ju nästan inte synten i början.

Men han dansar ju så fint, och han spelar ju så fräckt på mini-moogen där i början, och de har ju så fina kläder och glasögon. Det enda som inte är bra är bildkvaliteten, och så får man ju faktiskt inte får sjunga så där. Men allt är inte vad man tror. Det handlar om en kille som wore a hat och had a job och brought home the bacon so that no one knew, och som var happier than you and me. Det var DEVOs första singel, inspelad redan 1977.

Och så låten med den där fina versen: Yeahyayayayayayayayyaya ungefär. Han har en uncontrollable urge. Det har jag ett vagt minne av att jag också haft förr i tiden. Jag tycker om hattarna. Och overallerna. Alla som uppträder borde ha overall så att man vet att de är med i samma band. Det är enklast så. Bäst för alla.

Men det kanske är alldeles omöjligt för dig att uppskatta de här tidiga alstren? Då får du en chans här att lyssna på DEVO när de hade blivit lite mer ordentliga, och spelade nånting glatt, nånting enkelt så att alla hänger med:

…och den texten baseras på de där breven som finns i videon från underhållaren och discjockeyn Cowboy Kim, som också var the head boss of show business. Det visade hatten.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i musik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vi lyssnar på glad-synth med konstiga texter

  1. Ebba skriver:

    Mongoloid-låten är skön, den har jag på en samlingsskiva med gamla punk-klassiker 🙂
    För lite mer modern synth, så vill jag tipsa om albumet ”European onion” med Pluxus, från 2002 tror jag. Instrumentalt, men sååå trallvänliga låtar, man blir så glad av dem och man jobbar/skriver bra till dem också.

Kommentera

