Planeten Mars avfolkad

Finns det liv på Mars? Spår av liv har ju diskuterats förut, men den skarpa frågan ställdes igen igår när Christer Sjögren bestämde sig för att göra en cover på David Bowies gamla genombrottslåt. Det var ett oväntat drag.

I love Europe och nu även Mars

Christer är ju väldigt populär framför allt bland damerna eftersom han är en stor och ståtlig karl med ett inbjudande leende och en kraftfull röst. Han är cool och stabil, som doktor Alban säger. Trots det så blev reaktionerna upprörda igår vid TV-sofforna. Låten ville inte riktigt lyfta, påstods det här och var.

Jag vet inte om det är en slump att den här Mubarak avgick samtidigt som det genrepades i Göteborg, men ryktet vill i alla fall göra gällande att när Christer under direktsändningen hämtade sin djupaste ton där nere i källaren i självaste slutet av låten, så återuppstod Popsicle, som genast började läsa tarvliga eder över Arvingarna, Manchestertyget sprack för Pojken med guldbyxorna och alla pengar föll ut, och samtidigt hoppade alla marsianer förskräckta i sina rymdskepp och sjappade för gott från sin planet.

Allt bara för en låts skull. Något av en överreaktion kan man tycka i och för sig.

Så det fanns liv på Mars, till igår. Men inte nu längre. Det får faktiskt Christer ta på sig. Det firar vi, tycker jag, med ett annat av hans festivalframträdanden, som ju handlar om att vi alla är en stor familj, vi i Europa, dvs inte de där marsianerna. Lite rörande när man tänker på det.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i magplask, musik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Planeten Mars avfolkad

  1. Barbro Weismann skriver:

    Jag slutade titta på alla Melodifestivalens deltävlingar redan förra året. Jag har sett Christer Sjögrens show på Bacchi Wapen som jag blev postivt överraskad över. Hade inte lyssnat på honom tidigare för dansband är inget som intresserar mig. Blev folk så upprörda över Sjögrens låt? Då måste jag lyssna. Jag brukar bara titta på finalen i Globen. De borde ha blivit mer upprörda av ”Babsans låt” eller?

    • Håkan skriver:

      Nej, jag vet inte om folk blev så upprörda över just den låten. Själv var jag dock inte så där översvallande positiv, det måste jag erkänna. Babsan var inte heller en uppenbarelse.

Kommentera

