En kungsörn och en hel hoper fågelfoton

Nu har snön sjunkit undan så att det går att ta sig fram igen. I går var det vindstilla också, så jag tog bilen och åkte till Bottorp-Hagbyhamn. Isen ligger ju kvar men en bit ut i rännan var det gott om fåglar: gråtrutar, havstrutar, knipor, storskrakar, gräsänder och så grågäss, de första jag sett i år.

På ett fält längs med vägen ut stod två sångsvanar som hade hittat en naken plätt att beta i. Det var ju trevligt, men roligare ändå var den kungsörn som seglade över Bottorps hamn, alltför långt borta för att jag skulle kunna fotografera, men ändå en fågel som inte är speciellt lätt att få syn på här nere i söder.

När jag flyttade bloggen fick jag ett par problem som jag inte hade någon självklar lösning på. Dels hade jag skrivit en hel del blogginlägg från olika exkursioner som jag gjort. Det kändes krystat att lägga ut dem här på den nya bloggen mitt i vintern, och det kommer ju en ny vår. Möjligen plockar jag ändå upp några av dem längre fram.

Min livsplan är att fotografera alla fågelarter som finns i det här landet. Det ger mig ju lite att göra, eftersom antalet som setts i Sverige så långt är styvt 490 och jag hittills bara har lyckats fånga 101 av dem på bild. En del bilder är bra och andra inte. Dessa har jag nu lagt upp i tre gallerier på picasaweb: del 1, del 2 och del 3.

För dig som har tittat på fågelbilderna inne på zoomin tidigare så är det mesta sig likt (förutom att bildupplösningen är bättre i nya galleriet), men det har tillkommit några arter, och några foton har jag bytt ut mot bättre. En del av nyförvärven syns här nedanför. Kanske inte helt galet fina foton, men någorlunda okej är de i alla fall:

Strömstare, Källstorp

Bergfink och två gulsparvar utanför köksfönstret

Steglits utanför köksfönstret

Stenknäck

…och nötskrikan som jag aldrig lyckas fotografera satt och petade i sig frön utanför köksfönstret. Då gick jag efter kameran. Då flög den iväg. It’s magic.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, foto och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En kungsörn och en hel hoper fågelfoton

  1. Ping: Tweets that mention En kungsörn och en hel hoper fågelfoton | Kemimannen 2.0 -- Topsy.com

  2. Wayne Nilsson skriver:

    Den där steglits är min nya favoritfågel, den och uggla.

  3. Håkan skriver:

    Steglitsen är snygg. Hänger mest i södra Sverige, nordgräns ungefär Stockholm. Lite som jag. Fast mindre och med sämre ordförråd.

Kommentera

