Vill du bli gravid? Ring en clown

Ett blogginlägg i Discover Magazine tipsade om en rapport med det underligaste försöksupplägg som jag sett på länge, en israelisk studie publicerad i tidskriften Fertility and Sterility i januari i år. Man studerade 219 kvinnor som genomgick in vitro-fertilisering. Hälften av kvinnorna fick besök av en clown efter behandlingen – det var själva interventionen det. I interventionsgruppen blev 36% gravida, medan behandlingen bet för endast 20% av de oclownade kvinnorna.

Nu undrar jag en hel massa.

1. Är det bara vid provrörsbefruktning som clowner har den här effekten, eller är det ett alternativ också för er som försöker hemma att sätta på en rödnäsa, lustig peruk och stora skor efter kärleksakten?

Let's make babies

2. Hur får man idén till ett sådant försöksupplägg? Här finns det ledtrådar. Shevach Friedler, som ledde studien, är själv mimartist på fritiden. Det tycker jag känns lite  creepy.

3. Det finns en möjlighet att du som läser detta är kvinna. Det skulle ju kunna vara så att du hade sex ganska nyligen. Kan det i så fall vara så att jag genom att visa det här klippet gör dig gravid?

I så fall förstår jag mig inte på din humor.

För övrigt har jag alltid tyckt att den klassiska mim-utstyrseln är obehaglig.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i vetenskap och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vill du bli gravid? Ring en clown

  1. Ebba skriver:

    Huuuuga, clowner. Finns det någon som BARA blir road och INTE skrämd av clowner? Jag minns det där simpsons-avsnittet, riktigt läskigt! hehe. Enligt teorierna ovan borde jag utsätta mig för en massa clowner just nu. Kanske funkar det? Man vet int förrn’s man vet’et! (*Går för att köpa clownnäsa och dräkt i sambons storlek.*)

  2. mariafoto skriver:

    ingen clown här inte… har redan producerat klart! Tänker inte ens testa det där med clownen. Avklarat, igenspikat!! Inget test här inte. Men kul inlägg. Kan dom inte forska i något viktigt???? Ha en trevlig Lördag kväll! och du! har du tagit på dig den röda näsan????

    • Kemimannen skriver:

      Ingen rödnäsa här heller. Har ju clownskräck dessutom.

      …och jo, de kan nog forska om något viktigt, men då lär det vara någon annan än jag som skriver om det. 🙂

  3. A-M skriver:

    Du….Jag är gravid helt plötsligt. Du är far, hör av dig!

  4. A-M skriver:

    Kenny får det bli 🙂

Kommentera

