Kvällen när Sator gjorde Läckeby

Sator är Sveriges grymmaste rockband. Det vet ju alla. I somras, den 27 augusti 2o1o, så spelade de i Läckeby, ett samhälle ca 1,5 mil norr om Kalmar. Läckeby är inte särskilt stort – där bor färre än 1000 personer. Det var en exklusiv spelning för en liten publik och dagen efter så skrev jag den okontrollerat översvallande texten här nedan. Det är kanske inte världens bästa inlägg egentligen, men jag låter det stå som det skrevs eftersom: 1) det visar ganska ärligt hur en annars lite blasé och alldeles lagom hämmad vanlig man för en kväll kan kasta värdigheten därhän för att drömma till sig en skvätt rock’n’roll-liv, 2) för att jag blev så mallig och glad när Sator-sajten länkade till inlägget, och 3) för att jag älskar Sator. Har alltid gjort det.

Jag har återvunnit en hel del inlägg från gamla bloggen, och det är ju ett lite småtrist påhitt egentligen. Kanske blir det så att några foto- och fågelinlägg kan komma i repris längre fram, men i övrigt så ska jag ägna mig åt nya texter framöver. Den här reprisen får avsluta ”återvinningen”.

Daltons MC startades 1991 i Trekanten. De har sin klubblokal i Läckeby, en by mellan Lindsdal och Rockneby där alla är rödhåriga. Alla i den klubben har förstås motorcykel, även om inte alla har en som funkar. De flesta har stort skägg och har uppnått mogen ålder. Jag har inte ens en motorcykelkörkort och skägget är glest men jag gillar Daltons MC för i somras ordnade de en sjuhelvetes konsert, ursäkta franskan.

Sator var där – i deras klubblokal. I Läckeby! Idag har jag en sådan fruktansvärd huvudvärk och jag vårdar den ömt. Jag gläds åt den, för vid dryga 43 så brukar jag på sin höjd stå och stampa lite vid sidan av om jag är på konsert, men Sator och jag har en lååång historia. Jag antar att jag såg dem 1987 eller så första gången och det har blivit en 7-8 gånger till genom åren. De har ju blivit äldre liksom jag själv men de spelar ju rock’n’roll precis som förut. Sedan den där Björn hoppade av från Sator Codex 1986 har de haft samma medlemmar förutom den nye – Heikki – som väl inte är så jätteny egentligen, han har säkert varit med i 10 år. Hans farsa spelade i Hurriganes, förresten. Just igår var trummisen Micke (tydligen i Las Vegas på semester eller ngt) ersatt av Hellacopters trummis.

Jag stod längst fram och hoppade och viftade med armarna som en tonåring, och blev svettig ända genom jackan. Kanske var det ovärdigt en vuxen man men det skiter jag i. En exklusiv spelning var det, bara 200 personer ryms i lokalerna. Ölen kostade 20 spänn och efter konserten var hela bandet ute och frotterade sig med oss byfolk. OK, jag är egentligen för gammal för att stå och himla med ögonen när jag kommer i närheten av mer namnkunnigt folk men det var en oväntad bonus – otroligt trevligt och i efterhand lite granna omtumlande – att få prata en stund med Chips och de andra, och få chansen att fråga om CBGB’s, Thåström, Ramones, Wayne Kramer, Handsome Dick Manitoba och allt möjligt annat. De har ju fått uppleva en hel del genom åren.

En annan kul sak: Cidden var där och lyssnade på förbandet Fuzzter, där hans son spelar, och de var bra de också. Det var grabben hans som varit initiativtagare till konserten om jag förstod det rätt. Cidden var på gott humör och jag försökte snacka lite med honom men det är inte världens lättaste sak att föra samtal under en rockkonsert. Väldigt kul att se honom i alla fall.

Jag gjorde ett par investeringar: en Sator-DVD, mycket bra, och uppenbarligen köpte jag en Sator-toppluva också. Kan väl vara bra att ha framemot vintern, men egentligen har jag för mig att det var en t-shirt jag hade tänkt köpa. Ölen var ju billig.

Jag blev 20 år yngre igår, men det var tillfälligt och gäller definitivt inte nu längre. Just här, en bit längre ner i inlägget – så dunkar huvudvärken fortfarande saftigt trots dubbla omgångar Treo. Det susar i öronen och jag känner mig yr dessutom, och jag mår bättre än jag gjort på mycket mycket länge. Musik är bra för en.

Jag tog bara med mig den lilla fulkameran så därför är konsertbilderna kanske lite sådär, men närbilder blev det banne mig:

Slug it out

I'd rather drink than talk

I wanna go home. Nä, så var det ju inte.

Heikki - Hurriganespojken

Tack Borlänge för det här bandet. Ikväll är det Kristianstad som gäller för dem, och soffan för mig.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i återvunnet, foto, musik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kvällen när Sator gjorde Läckeby

  1. mariafoto skriver:

    bra att du ”kanske” ska återuppliva gamla fågelinlägg. Mycket intressant. Du får minst en röst från mig angående det ämnet. Sator har jag inte varit och lyssnat på, men iof så har jag nog inte sett många band live.. Bara Iron Maiden om man ska vara helt ärlig. Ha en bra dag

    • Kemimannen skriver:

      Om du inte lyssnat på Sator så vet du vad du har att göra. 🙂

      Det är klart att det blir fågelinlägg framöver, men jag håller fortfarande på att organiserar album etc och har inte fört över allting till picasa. Så känns det lite krystat att lägga ut sommarblogginlägg mitt i vintern. De får komma senare – pö om pö – eller eventuellt i ny tappning. Dessutom lär det ju bli nya exkursioner vad det lider. De flesta fågelfotona är dock på plats i picassa nu (länk på hö sida).

  2. Barbro Weismann skriver:

    Det där blogginlägget kommer jag ihåg att du skrev i augusti förra året. Då visste jag inte vilka Sator var. Nu vet jag tack vare ditt blogginlägg då. Du får gärna skriva om fåglar och lägga upp bilder. Det ser jag fram emot.

  3. Ping: My hair sticks up like a rooster’s does as I step out into the night | Kemimannen 2.0

Kommentera

