Kassa medarbetare interjuvas om kompitens utvekling

Det har visat sig vara nödvändigt att påpeka: Kommentera nu inte stavfelen och särskrivningarna i rubriken. Fatta att det ska vara så.

En ganska stor del av mitt jobb omfattar att läsa manuskript, tentor och uppsatser av olika slag. Då försöker jag rätta alla fel jag upptäcker. Det förekommer sällsynt att studenter blir lite sura för att jag är där och petar ”för det är ju kemi som är ämnet, inte grammatik”. Alternativt kan det påstås att jag inte ska bry mig om stavfel eftersom vederbörande är dyslektiker. Men åjo, det ska jag visst. Det vore bara skensnällt att låta bli.

Det är egentligen ingen fördel att, som jag gör, haka upp mig på formsaker när man läser. Jag försöker lämna kvar det där kvar på jobbet och inte ta med det till t ex bloggläsandet, men ibland blir jag så jävla irriterad att jag inte kan låta bli. Särskilt tänker jag på begrepp som är knutna till den specialkompetens som någon förväntas ha:

Som när chefen vill skicka fem personal på kompitens utvekling

eller

När en journaliststudent frågar om han får interjuva dig

eller

När en kemistudent frågar om du använder flour i tandkrämen

eller

När George W Bush diskuterade Nukilar bombs

Och särskrivningar är väldigt vanliga. Kanhända är det influenserna från engelskan, inte minst genom ökad internetanvändning, som blivit starkare? Jag samlade på mig några grymma, de flesta från Skrivihop.nu:

Skriv torka

Rök fritt

Mellan slag

Sär skrivning

Kyckling lever

Hugg orm

Med vetande

Släng gungan

Sjö nära tomt

Kassa skåp

Bad shorts

Ett styck mord

Morgon rockar

Skum tomte

Trumpet solo

Extra knäck till jul?

Och låt mej av sluta detta ,sura språk polis blogg inlägg Med. den här kärn fulla upp maningen :

Håll reda på på punkter, mellan slag och komma tecken också, för bövelen.

Ursprungligen publicerat på http://bollkalle.zoomin.se den 2 januari 2011. Flyttat hit pga nedläggning av zoomin som gratisbloggsajt.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i återvunnet, citat, språk och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kassa medarbetare interjuvas om kompitens utvekling

  1. Kemigossen skriver:

    Vad är det för tänk bakom detta temata?

Kommentera

