Rackham den Rödes skatt, Bamse och clownen Manne

”Rackham den Rödes skatt”

Smaka på den titeln. Det var i det Tintin-albumet som professor Kalkyl klev in i handlingen. Albumet utgavs första gången redan 1943-1944 och kom på svenska 1962.

Den där haj-ubåten designade professor Kalkyl (med förnamnet Karl), och den användes i jakten på den 1600-talsskatt som Rackham den Röde lämnat efter sig. Mycket mer minns jag inte och det spelar väl ingen roll egentligen. Kom bara att tänka på den där titeln: ”Rackham den Rödes skatt” – gör sig ju väldigt bra på småländska.

Jag hade en massa Tintin-album när jag var liten. Men jag gillade inte Tintin så mycket, för han var inte så tuff och hans röst i teve-serien som kom var ljus och lite fjantig. Dupontarna var konstiga och irriterande, och Milou tyckte jag heller inte så värst mycket om. Däremot var den arge Loch Lomond-drinkande kapten Haddock en favorit med sina ilskna haranger: ”Anfäkta och anamma och regera”, ”Bomber och granater och krevader”, ”Sakramentskade sumprunkare”, ”Landkrabbor” osv. Någon likhet finns där ju med den betydligt senare och för all del aningen timidare Thomas Wassberg. Och Kalkyl med sin förvirrade, lomhörda och allmänt märkliga framtoning var ju den typiska ”nidbilden” av en vetenskapsman.

Inte visste jag att den tidigaste versionen av den belgiske journalisten Tintin var publicerad i en scout-tidning, att denne Totor då inte var journalist utan ”lämlarnas patrull-ledare”. Och att det var något klandervärt med de afrikanska stereotyperna (kolsvarta med gigantiska läppar) i Tintin i Kongo var heller inget som slog mig som liten. Men Hergé var väldigt omstridd. Under tyskarnas ockupation under andra världskriget så fortsatte han att publicera i den tidning som blev nazisternas huvudorgan, och han anhölls flera gånger därefter, anklagad för att vara nazistsympatisör. Inte visste jag det då, men det vet jag nu, tack vare Wikipedia. Hursomhelst så ändrar detta inte det faktum att ”Rackham den Rödes skatt” är en väldigt fräck titel.

De där seriealbumen formade en del bilder i mitt lilla huvud om hur världen var beskaffad. Att afrikaner såg ut sådär som Hergé ritade dem var lika verkligt som tevebilderna för mig när jag var liten, och den där bilden av vetenskapsmän satt fint inpräntad, och odlas ju än idag – ber du en tioåring rita en uppfinnare så blir resultatet i de allra flesta fall en man med rufsigt hår, glasögon, skägg och mustach, dvs en Einstein – Balthazar – Kalkyl – Frankenstein-gubbe, även om forskarlaboratorier idag fylls lika mycket av kvinnor.

Det är lika intressant att tänka på Rune Andréassons Bamse, som blev beskylld för att vara maoist, eller åtminstone fast förankrad långt ut på den politiska vänsterskalan. Inte tänkte man väl på det som liten grabb, men det var ju faktiskt så att den stormrike och naturligtvis girige Krösus Sork fick vara symbolen för ondskan. Vargen var ju också dum, men det var bara för att han innerst inne var ensam och osäker, och mycket riktigt så blev han snäll när Bamse och co. var snälla mot honom. Det fanns många pekpinnar i Bamse, men liksom i Tintin var den underlige obligatoriske uppfinnaren – Skalman – en intressantare karaktär än huvudpersonen.

Krösus Sork, den kanaljen

Maoism och rasism uppfattades inte och upprörde alltså därmed inte den lille Kemimannen på den tiden. Däremot hade jag svårt för Clownen Manne, och när jag ser det här klippet (man får ha lite tålamod) så känner jag att det sitter i än:

Jag tror inte att det här barnprogrammet var så bra för oss barn, och många frågor har lämnats obesvarade: Varför trikåerna? Varför höll Manne armarna så konstigt när han sprang? Varför den galna dansen 6 minuter in i klippet? Vilka skötte egentligen castingen? Klippen från 1974 fanns där också på Youtube, men jag ville besvara dig läsare smärtan. Det skälls ju emellanåt på Staffan Westerberg och hans ”Vilse i pannkakan” – men själv kom jag aldrig över clownskräcken efter Manne. Jag går inte så gärna in på McDonalds. Det har inget med näringslära att göra. Jag försöker bara hålla ett rejält avstånd till den där rödnäste Ronald.

Ursprungligen publicerat den 15 september 2010 på http://bollkalle.zoomin.se men flyttat hit pga nedläggningen av den kostnadsfria bloggtjänsten på zoomin.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i återvunnet, litteratur, nostalgi och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rackham den Rödes skatt, Bamse och clownen Manne

  1. 13 skriver:

    Hahaha…de där två trikåpajaserna Manne och Janne hade jag helt förträngt. Jag måste genast ta kontakt min son och höra så inte han också har några men efter det där (s k) barnprogrammet…

Kommentera

