Let’s talk about sex

Jag är utanför och bakom i den här världen på nätet. Är för gammal och fattar inte. Så när alla möjliga skriver att de ska #prataomdet så fattar inte jag varför de sätter brädgård framför och inte klarar av att separera orden. -Det är en hash-tag, sa någon. Ja just det. Knarkare och analfabeter, det är vad nätet är fullt av. Men okej ja, jag fattar nu. Därför är det också dags för mig att #prataomdet. Äntligen.

De säger att jag är lite pryd men jag tycker att det verkar ha hänt något den senaste tiden. Häromdagen ritade jag ju en nakenfis i bloggen och det där satte igång en liten diskussion vid fikabordet som i slutänden ledde oss in på sexualkunskapen i skolan och dess mål och innehåll.

Jag har inte så bra koll på det där och det visade sig också att jag var lite konservativ i frågan om vad skolundervisningen ska omfatta. Det verkar som om det innehållsliga fokuset flyttats en del över tiden, att det idag ges ett bredare perspektiv på sexualitet, och att det också finns en målsättning att informera om typ olika variationsmöjligheter för själva utförandet. Är det något fel med det? Javisst – det är ju klart, som tonårsförälder så önskar jag ju att mina ungdomar isoleras från all sådan kunskap till de är åtminstone 30 år, men det mesta talar väl för att de redan tillägnat sig en del basfakta. Förutsättningarna har ju förändrats: informationstillgången har ökat en smula i och med Internet, och skolan kanske måste svara upp mot upp denna nya verklighet.

När jag själv gick i skolan på sjuttiotalet så var perspektivet onekligen smalare; det var lite som i Iran enligt Ahmadinejad – alla var heterosexuella, utom några få som smittats av USA. Och det fanns en (1) metod. Varför inte blogga om det? En sexualblogg har ju detta aldrig varit förut:

Jag minns den undervisning jag själv fick ganska väl. Det måste alltså ha varit en pedagogisk fullträff, denna analogiernas julafton:

Fröken Eva-Britt visade nämligen redan i lågstadiet principen för oss med en blyertspenna som hon kallade för en kiss och en tejprulle som hon kallade springa. Så förklarade hon och visade hur pennan rörde sig i tejprullemitten och då kunde det hända att det blev skönt och då så, förstår ni barn, blir en liten bebis till.

Så här alltså:

+ =

Produkt av penna och tejprulle, 4-5 mån.

Produkt av penna och tejprulle, 4-5 mån.

Vi hade ju hört sex-ordet innan. Det var något snusk som stora av outgrundlig anledning höll på med när de borde sova, och vi fnissade förstås åt hela frökenpratet. Samtidigt var det lite oklart det där med kontorsdetaljerna och jag kände mig orolig i själen för logiken kändes svajig; som när man nästan men inte riktigt lyckas lösa ett klurigt mattetal ungefär. Hur går det där till egentligen? Vågar man verkligen sitta och skriva med pennan hur som helst nu? Eller blir man kanske superung pappa då? Varför har vi så många pennor hemma när vi bara har två tejprullar? Vad är pennvässning för en aktivitet egentligen? Sedan dess vågade jag inte skriva för hand förrän på 90-talet, och vips jaha så blev man tvåbarnsfar.

Jag minns också ett avsnitt två, i femte klass kanske. Vi pojkar fick gå ut och ha rast. Vi förstod att det handlade om något som hette mens. Mycket roligt fast skräckinjagande. Vi utkörda pratade om det under tiden att tjejerna bloade, och vissa som hade storasystrar kände till en hel del om det där. Själv hade jag bara bröder och tyckte att allt verkade väldigt underligt, meningslöst dessutom, och lite äckligt också. Vad det hade för koppling till sexualkunskap var helt höljt i dunkel. Jag minns att vi sa att det fick vara nog med tjuseriet från den stunden. Vi grabbar skulle undvika tejprullar till varje pris. Vi skulle i stället satsa på fotboll.

Detta var nog det hela så långt jag minns det, för längre upp i årskurserna hade vi en lärare som var så blyger att den fortsatta utbildningen liksom kom av sig. Han skulle berätta något om preventivmedel men blev generad och sedan spårade det ur till fnissfest. Därmed gick vi vidare till andra ämnen och jag antar att vi då var godkända på momentet. Vi fattade ju galoppen någorlunda ändå genom annat informationsmaterial som fanns här i världen. Dessutom kom ju med tiden Fräcka fredag på teve. Och nu menar alltså vissa att detta inte är bra nog? Somliga är ju aldrig nöjda.

Ursprungligen publicerat den 25 augusti 2010 på http://bollkalle.zoomin.se men upphottat och flyttat hit pga nedläggningen av gratisbloggtjänsten på zoomin.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i återvunnet, nostalgi, undervisning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Let’s talk about sex

  1. Stina skriver:

    Haha måste missat detta inlägg tidigare, men riktigt roligt va det ju! Och med en sån titel kan man ju inte låta bli att läsa :). Kommer ihåg min sexualundervisning med prat om sexuella avvikelser och om någon som ville stå med ena foten i toalettstolen under ”höjdpunkten”. Det bidrog mycket till min vidsynthet 😉

Kommentera

