Några tips till dig som vill vara en riktig hoochie-coochie-man

Det här är en klassisk blues-hit bland oss voodoo-troll, eller hoodoo bör det nog kallas om det ska vara lite spök involverat i det hela. Låten är visst lite avklippt i slutet men strunt samma:

Det här är en av Muddy Waters mest kända låtar, släppt 1954. Hoochie coochie lär vara en typ av sexuellt provokativ magdans framförd av zigenska kvinnor, tydligen populär i Chicago under 1800-talets sista år. En hoochie-coochie-man får tjejerna att dansa vilt och frisläppt; han är glödhet helt enkelt. Det vore trevligt att vara sådan men alla är inte det. Muddy hade det – inte jag. Fast vad är det han sjunger egentligen? Är det inte lite spök över hela texten? Den här korpade jag från någon webbsajt. Alla texter finns ju därute så jag antar att jag inte gör något avgörande våld på världskroppen genom att lägga ut den här:

The gypsy woman told my mother
Before I was born
I got a boy child’s comin’
He’s gonna be a son of a gun
He gonna make pretty women’s
Jump and shout
Then the world wanna know
What this all about
But you know I’m him
Everybody knows I’m him
Well you know I’m the hoochie coochie man
Everybody knows I’m him

I got a black cat bone
I got a mojo too
I got the Johnny Concheroo
I’m gonna mess with you
I’m gonna make you girls
Lead me by my hand
Then the world will know
The hoochie coochie man
But you know I’m him
Everybody knows I’m him
Oh you know I’m the hoochie coochie man
Everybody knows I’m him

On the seventh hour
On the seventh day
On the seventh month
The seven doctors say
He was born for good luck
And that you’ll see
I got seven hundred dollars
Don’t you mess with me
But you know I’m him
Everybody knows I’m him
Well you know I’m the hoochie coochie man
Everybody knows I’m him

Vi försöker reda ut vad några grejer här ovan handlar om:

En skelettbit av svart katt kan användas för att uppnå osynlighet. Bra för tjuvar. Och för den som vill gå in på bio gratis, eller bara smyga lite på någon.

Mojo bag är en liten tygpåse som man bär under sina kläder, vilken fylls med små grunkor som tillsammans kan ge kraft åt åkallan, mojo. Någon sten och en liten pinne – jaa allt möjligt krafs. Så hämtar man kraften ur denna för att förtrolla kvinnorna. Eller männen, om man vill det. Jag har ingen mojo, men de sjunger ganska ofta om mojos i sina låtar, bluesgubbarna, så det verkar vara en användbar sak.

Johnny Concheroo = John the Conqueror Root = rotknölen av Ipomoea Jalapa, synlig längst ner till vänster i bilden här.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Koeh-077.jpg

I torkad form lär den påminna om en svart mans testikel (även om något säger mig att hudfärg inte spelar någon avgörande roll inuti), och man ska bära den runt halsen. Då får man framgång i sexlivet och tur i spel dessutom (http://en.wikipedia.org/wiki/High_John_the_Conqueror). En sån får man nästan ta och skaffa sig. För det är ju inte en riktig testikel, mer typ en attrapp.

…och så var det det här med sju av allt. Det ska ju vara något speciellt och magiskt med den där sjuan. Sju dar i veckan, sju dödssynder, den sjunde vågen, sju sjösjuka sjömän osv osv. Jag är sedan tidigare sju-skadad. Det blev jag av en  psykobabblande mytoman på kompetensutvecklingskurs för några år sedan som påstod att man skulle dela upp allt i sju för då skulle allt bli bra och magiskt, på fullt allvar dessutom. Så jag gillar inte tredje humbugversen. Jag sju-vägrar kan man kanske säga. Så är jag bara nybörjar-schaman också.

Det är allt jag har att säga om den saken.

Ursprungligen publicerat den 21 juli 2010 på http://bollkalle.zoomin.se men flyttat hit, något omskrivet, pga nedläggning av gratisbloggtjänsten på zoomin.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i återvunnet, musik, ockultism, religion och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

