Vadå ”ett tänk”?

Det var bara några få år sedan som jag för första gången hörde någon prata om ”sitt” tänk. Då påpekade jag förstås att ”så heter det väl inte” för precis så jobbig kan jag vara. Men jodå, det gjorde det. Fredrik Lindström hade sagt att allt är tillåtet och att det är så språket evolverar, minsann. Sedan spred sig det där ”tänket” via pedagogerna till en massa andra samhällsorienterade människor och det gick liksom inte att stoppa det hela, som en epidemi var det. Nu heter det så.

Vad är ett tänk? Jag har ett tänk. Idag har jag två tänk i huvudet. Har du någonsin haft det här tänket? Det låter ju för fan inte riktigt klokt. Det låter som: Hur många jobbar på ditt jobb? Vi har sju personal. De tänker sju tänk.

Det är väl inget mer med det, kan man tycka. Språket måste få utvecklas. Ja ja, men jag tycker ändå att det är fult. För mig har ”tänk” innebörden att ”jag pysslar med ett litet tänk jag, eftersom jag inte har tålamod nog till fördjupat tänkande”. Det är ett tänkesätt jag har. Tänk efter själv hur dumt det låter. Fula, fula, äckliga skituttryck. Men säg tänk ni, gör det vetja. Luften är fri.

Flyttat från http://bollkalle.zoomin.se där det först publicerades 27/12 2010.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i apropå ingenting, återvunnet, språk och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vadå ”ett tänk”?

  1. Hanna skriver:

    TACK! Äntligen någon som fattar.

  2. Magnus Gidlöf skriver:

    Mycket bra skrivet. Håller med dig fullständigt. Det tragiska är ju att dylika uttryck och talesätt fastnar hos våra så kallade folkvalda direkt. För mig är ordet ”tänk” något slags dialektalt sätt att säga något som bara är nästan synonymt med ”fjortisars” sätt att exempelvis säga ”typ” eller motsvarande. Vi är alldeles för fega i dagens sammhälle att stå upp och försvara vårat språk. Känner för övrigt samma motvilja mot ”hen”. Bedrövligt är det rent ut sagt. Att hitta på ett så kallat könsneutralt epitet. Varför? Det heter ju sjuksköterska, mig veterligen så reagerar ingen på detta, utan det finns och det är accepterat.

  3. Christina Flood skriver:

    Tack! Det låter verkligen inte klokt 2013 heller. Jag tänker akta mig noga…

Kommentera

