En undersökning om flörtningsmetoder: är du Bildt eller Siewert?

Jag är inte så hemma på det där med att jaga tjejer. Har inte haft så många att öva på. De få som jag lyckats fånga har jag hållit fast vid. Min nyaste har jag haft i över tjugo år och jag minns inte riktigt vad jag tog till för knep för att få henne intresserad. Jag drog väl några kemiformler, antar jag. Det brukar ju vara mycket uppskattat.

Hur som helst, när jag hittade en undersökning om flörtningsmetoder så tänkte jag att där fanns en kunskapslucka för mig att täppa till. Docent Jeffrey Hall vid Kansas universitet har frågat 5100 personer om deras flörtningsvanor och deras inställning till flörtande. Det är ju inte en dag för tidigt som någon tar tag i denna brännheta fråga. Han menar att man genom att förstå sin flörtningsstil bättre kan förstå varför det har gått som det har gått med flörtframgångarna. Ja, det kanske behövs.

Fem olika huvudstilar har han identifierat, som jag översatt helt utan känsla på följande vis:

1. Fysisk flörtare


Man använder kroppsspråk och framhäver sina goa kroppsdelar och sex-skojar med varann. Såna där har mer sexuell kemi – det är något djuriskt över det hela. Lite oroande framtoning för den som inte är sådan själv.

2. Traditionell flörtare


(jaja man tröttnar på att leta bilder till slut)

Mannen ska ta initiativ och kvinnan ska vara passiv och tindra. Han får sköta snacket och hon ser upp till den stilige karlen för han är ju faktiskt man och även om det är otidsenligt så tycker hon att det är fint och bra.

3.  Artig flörtare

Mannen håller upp dörrar, betalar notan, håller besticken i rätt hand och kvinnan är behagfull och går och pudrar näsan, släpper aldrig den minsta fis, och säger att stjärnhimlen är helt uuunderbar.

4. Seriös flörtare

Vill lära känna personen på djupet och prata om hur det känns och vill veta vem du egentligen är. Lite allvarliga och tråkiga sådär. Får nog ibland finna sig i att vara ”bra kompis”.

5. Lekfull flörtare

Högra bilden: http://svt.se/content/1/c6/06/04/91/Tiffany.jpg

Flörtar på skoj och använder det för att bygga på självförtroendet. Hurtfriska och snärtiga. Kanske inte bryr sig sådär jättemycket om dig och vill inte fördjupa sig särskilt mycket utan vill ha lattjolajban. Som Ian och Bert, för den som minns.

Du kan själv testa vad du är för en flörtartyp enligt Hall, via denna länk. Eftersom jag inte flörtat så mycket så var jag tvungen att göra undersökningen för att veta vilken typ jag rent hypotetiskt är. Det visade sig att jag inte var fysisk i flörten, och inte artig och inte traditionell heller. Jag var mer som en blandning av Siewert Öholm och Johan Glans. Det känns sådär. I ärlighetens namn så hade jag hellre hamnat i facket för de lite mer djuriska, men jag är väl för hämmad efter åren som studierektor. Lite mer så här hade jag tänkt mig annars:

Hade inte det varit ganska charmigt?

Vad är du själv för en, förresten?

Flyttat från http://bollkalle.zoomin.se, där inlägget ursprungligen publicerades den 16 november 2010.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i återvunnet, vetenskap och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En undersökning om flörtningsmetoder: är du Bildt eller Siewert?

  1. 13 skriver:

    13 …som nu är berikad med mer information om männens raggningsknep….

  2. mariafoto skriver:

    ja, detta har jag ju läst förr, men det är hur intressant och kul som helst.. kramar

  3. Millan skriver:

    Enligt det där testet verkar jag ha en helt annan personlighet än den jag tidigare inbillat mig själv att jag har, spännande, lekfull värre 😉

  4. Millan skriver:

    He forgot the scientific way

Kommentera

