Några tankar om varför Michael Storme aldrig fick Nobelpriset

Jag tror att det beror på att han inte skrev särskilt bra böcker.

Fast jag vet inte säkert, för jag har bara läst en. Men jag ska berätta allt jag vet om Michael Storme och den där sopiga boken jag läste. Om ni efter inlägget inte delar min uppfattning så får ni väl klaga hos Svenska Akademien eller direkt till Peter Englund. Det ska vara ofarligt nu. Han ska inte göra bloggutfall i vredesmod något mera, det har han lovat.

En sak ska jag i alla fall säga till Michael Stormes fördel. Han hade fina omslagsbilder på sina kioskböcker. Mycket finare än han som fick priset ifjol.

En annan förklaring till att han inte kommit i fråga är att han inte är på riktigt. På riktigt var eller är dock George H Dawson, vilket är Michael Stormes verkliga namn. Han föddes 1914 eller 1918 och antingen har han dött eller så är han riktigt gammal. Det var i alla fall 56 år sedan som han senast släppte en bok såvitt det är känt.

Jag bjussar på ett litet utdrag ur Mord i Miami.  Hjälten – privatdetektiven Nick Cranley – ska ställa frågor till en kvinna som det finns misstankar kring. Hon visar sig vara en nymfoman och trycker ner detektivens huvud mellan sina bröst och knäpper upp och har sig, så fort de sagt hej. Så blir det genast sex. Så går det nästan varje gång en kvinna kommer med i berättelsen.

Hennes pärlvita tänder biter sig fast i min underläpp med sådan frenesi att varenda nervtråd i min arma kropp börjar glöda.

-Min stackars kylige vän! mumlar hon medan hennes hala tunga liksom ursäktande glider över min sargade läpp.

Ingenting kan nu bryta vår clinch. Jag måste tydligen tukta den här ungen, lära henne vem som initiativet tillkommer i en kärlekfight.Jag tror inte många flickor prövat maken till den kyss Clarissa får uppleva. Utan nåd, med våldsam kraft dricker jag hennes läppar och tungar. Länge.

Under vansinnigt stegrad njutning passerar vi sinnesvärldens ljudvall och kommer ut på andra sidan där sans och förnuft inte existerar. Clarissas hysteriskt ivriga händer med de långa rödlackerade naglarna sliter kläderna av min kropp och sargar min hud. Och skriv upp att mina händer inte är overksamma under tiden… Jag skymtar som i feberyra hennes fasta blänkande hull och jag känner plötsligt att den högsta formen av kärlek är hat.

Jag måste tukta och kuva denna skälvande blodtörstiga tigrinna. Med hårda, hänsynslösa händer klatschar jag hennes kurviga bak. Jag sparar inte på krutet, det är snärtar som kunde ha fått den hårdaste motståndare att tappa andan. Men Clarissa bara njuter våldsamt. Hon biter och klöser och tjuter av lycka. Jag tar henne i besittning med våldsam kraft, och till sist, långt om länge ligger hon kuvad och lycklig och sakta snyftande vid mitt håriga bröst. Hon ler ett milt Mona-Lisa-leende. Den hundraprocentigt tillfredställda kvinnans leende…

Ja, och nästa gång Clarissa kommer med i handlingen så blir hon haffad av några fula bovar. De tar av henne alla kläderna och binder henne och slår henne lite. Fast hon är ju nymfoman och blir upphetsad då. Inget konstigt med det. Sedan dödar de henne. Det framgår inte så jättemycket detaljer om hur hon tänkte eller så, men det står helt klart att hon var blond. Här finns att bita i för en hel forskarskola i genusvetenskap om uppslagen skulle tryta.

Ett annat djärvt stilgrepp är att det helt saknas miljöskildringar. Man vet ibland var huvudkaraktärerna befinner sig – på en båt, eller i någons hus ibland – men hur där ser ut lämnas till läsaren att fantisera om. Detsamma gäller samtliga personer i boken – man får veta lite om hur de ser ut (alla kvinnor har yppig barm och vill ha Nick Cranley) men inget mer. Om man ska sy ihop en detektivhistoria med en handfull mord och någon form av intrig på 146 sidor så kan man ju inte ha med allt.

Jag hittade en entusiastisk sammanställning över Michael Stormes aka George H Dawsons författarkarriär på en engelsk bloggsida, Bear Alley. Besök den sidan för att få se de omtalade omslagen. Allt text däri ska jag inte översätta, men några detaljer kan jag ge:

1. George H Dawkins gjorde signaltjänst inom RAF under andra världskriget och tjänstgjorde bland annat i Egypten, Sudan, Italien, Malta och Eritrea och befordrades till sergeant. Om det nu var så. Biografin är hämtad från ett bokomslag om Michael Storme, och han fanns ju aldrig, som bekant. Efter en författarkarriär som tycks ha inletts med en novell 1941 och följts upp av extremt flitigt boksläppande mellan 1949 och 1954 så blev han resande försäljare (av vad framgår ej) och där slutar spåren efter George.

2. Michael Storme släppte ifrån sig 25 böcker (de flesta med Nick Cranley i huvudrollen) mellan 1949 och 1954. Under samma period skrev han 11 böcker under pseudonymen Lew Della, tre som Pierre Flamêche, 14 som Nick Perelli (fast han skrev nog inte alla 14), och en som Paul Rainier. Snabbt jobbat.

3. Stormes fokus på bröst ställde till det. Förlaget fick böta i två omgångar pga det obscena innehållet i de där gangsterböckerna.

4. Ett urval av boktitlar av Michael Storme visar att han (eller förlaget) var konsekvent i valet av teman.

Unlucky Virgin
Make Mine A Harlot
Make Mine A Virgin
Make Mine Dangerous
Make Mine A Corpse
Sucker For A Red-Head
Dame In My Bed
Hot Dames On Cold Slabs
Satan Buys A Wreath
Elvira Digs A Grave
Chicago Terror
Make Mine A Redhead
Kiss The Corpse Goodbye
You’ll Be Better Off Dead (Mord i Miami på svenska)
Tiptoe Thro’ A Graveyard
The Devil Has A Racket

Ja, nu vet ni det. Alldeles gratis.

Ursprungligen publicerad på http://bollkalle.zoomin.se den 3 januari 2011, men flyttad hit pga zoomins nedläggning som gratis-bloggsajt.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i litteratur och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

