Om Stig Bergs dikter

Detta inlägg publicerades ursprungligen den 22 april 2010 på http://bollkalle.zoomin.se, men går igen här eftersom zoomin-sajten töms. Jag har reviderat texten lite grand.

Jag har vanligen svårt att uppskatta texter som fokuserar på den stora ångesten. Poesi handlar inte så sällan om detta – det brustna hjärtat, hopplösheten, monotonin, ohälsan. Det är förstås jättebra att människor får utlopp för sina känslor, men det betyder inte alltid att jag tycker att det är så läsvärt. Det blir överlastat ibland, men för all del – det är ju en smaksak.

Ibland dyker det hursomhelst upp undantag på min illiterata vandring. Förra sommaren var jag och min sambo ute och åkte på Öland. Det var en runda bland loppmarknader och auktioner. Jag minns inte exakt vad stället hette men om man kör österut från Köpingsvik i några kilometer så finns det någon antikaffär där i en lada och när vi körde vidare lite österut igen så kom vi till en loppis. Där fanns en hel bunt av fôlkprat – en samlingsvolym av Stig Berg (som jag inte visste vem det var). Stig Berg avled 1998 och gjorde sig känd som en folklig poet – en skildrare av Värmland och värmlänningarna. Jag kan inte så mycket om honom nu heller. Länken ovan finns ju om du vill veta mer om honom.

Stig Bergs förstaperson – i den här samlingsvolymen i alla fall – är en värmländsk gubbe som med eftertänksamhet och en del vemod strör tankar omkring sig. Jag är från Småland och ännu ingen gubbe och har vissa svårigheter med tungspets-R, och saknar helt förmågan att prata värmländska. Men det känns som att en sådan där gammal gubbe som slitit och strävat i sitt liv och sitter där och svär -såna gubbar finns i alla landskap. Jag tycker att jag kan relatera till honom. Det där loppisbesöket slutade i en investering om 40 kr i poesi.

Det är ju så att man inte får återge andras texter hur som helst men jag hoppas att inte förlaget ger sig på mig när jag gör reklam för en bok full av små mästerverk som de här:

Stå inte å tjut ongjäkel
för en enda liten karamell
Hele live ä fullt åttå karameller
bå tockna en kan skratte öt
å di en får tjute för
så spar tårera du
tess di viktie karamellera kommer

eller den här:

Inte vet ja
va de ä för skillna
på fôlk å fôlk
men skillna ä dä

eller den här:

Kvinnfolk
di ä int
sôm vannlit fôlk

Int ôm en ä khär

Det är poesi det. Säger han som knappt läser poesi.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i återvunnet, litteratur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Om Stig Bergs dikter

  1. Spanaren skriver:

    Underbara dikter!
    Den boken vill jag ha *ler* /kram

  2. mariafoto skriver:

    Jag såg din kommentar i min gästbok, eftersom jag inte kan svara på den där så blir det hos dig i stället. Jag har tagit den minsta till att börja med, får väl öka om det skulle bli aktuellt. Sen kommentarerna under fotona är nu ordnat. Hade glömt att kryssa i en liten ruta… Välkommen tillbaka!

    Härliga dikter!!! Du skrev på zoomin att vi skulle skriva här om det var något speciellt som jag ville skulle leva kvar från din bloggtid där.. Jag tycker att dina musikinlägg, ”resedagboken” och fågelskådningsreportage var väldigt intressant och läsvärt..

    • Kemimannen skriver:

      Några av de bättre fågelskådningsreportagen kan jag spara. Det kommer ju nya i och för sig. Funderar på hur jag ska göra med fåglarna. Kanske ta en i taget – en i veckan kanhända? En hel del musik ska jag nog ta med (bluesgubbarna bl a) men kanske inte frågesporterna, som väl är förbrukade nu.

      Bra att det gick att ordna kommentarer till dina bilder.

  3. Barbro Weismann skriver:

    Ett namn att lägga på minnet. Älskar vämländska, påminner mig om mormor.

  4. Ping: MedTechbloggen » Blog Archive » Ögonmått

  5. Jag är från Nykroppa där Stig berg är ifrån. Min mamma är skolkamrat med Stigs syster=) Älskar dessa böcker=)

Kommentera

