En snygg molekyl

Detta inlägg publicerades ursprungligen den 23 april 2010 på http://bollkalle.zoomin.se, men går igen här eftersom zoomin-sajten töms. Några små förändringar har jag gjort.

En kollega hade ett önskemål. Jag har påstått till henne att biotin är en snygg molekyl och jag tror att hon tycker att det är ett underligt påstående av en underlig person. Kanske vore det på sin plats att utveckla detta i bloggen? OK, visst.

Kan en molekyl vara snygg? De är ju väldigt små så de kan inte vara mer än lite snygga antar jag, men just B-vitaminet biotin ser ut som en snygg tjej i bikini på stranden på sommaren fast med svans, eller någonting sådant tänkte jag innan jag kom på vad biotin egentligen föreställer:

Biotin (till höger) är ju på pricken lik Poison Ivy (till vänster) i insomnade och för evigt saknade The Cramps. Bägge är snygga och livsnödvändiga. Vem är egentligen vem?

Brist av B-vitaminet biotin (till vänster) är inte särskilt vanligt. I min gamla nutritionsbok berättas en historia om en gubbe som bodde i en husvagn i skogen som levde på råa ägg (nåt tjog om dan) och en kvartsflaska vin per dag. Han fick eksem och lite håravfall, och man kunde tydligen koppla detta till biotinbrist (i råa ägg finns ett protein – avidin – som binder till sig biotin illa hårt). Förslagsvis hade han brist på annat också. Brist på Cramps är det många som har. Men det vet de inte om.

Så om det någonsin funnits någon tvekan är svaret Ja, det finns snygga molekyler. Biotin är snyggast men Poison Ivy är bättre på gitarr. Det firar vi med lite Cramps:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i återvunnet, musik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En snygg molekyl

  1. Pastor Bentonit skriver:

    What’s inside a girl?

Kommentera

