Jag är tydligen ett Satans barn

Ibland ger bloggläsandet en oväntad bonus, en överraskning. Det är alltid uppiggande när det händer. Som igår, då jag via några klickningar hamnade på en religiös blogg, apg 29. Jag som inte ens är troende. Där blev jag förvånad.

Den förvåningen härrörde från ett årsgammalt inlägg med den tillspetsade titeln: Det finns bara två sorters människor – Guds barn eller Satans barn. Författarens ambition är att vara skojig med ett underliggande allvar. Det uppfattas säkert så också av den som är väldigt religiös. Jag uppfattar det lite annorlundaHan fick syn på mig.. Det fanns ingen illvilja i det där inlägget, men innebörden var att jag tillhör Satan. Du också, såvida du inte tar emot Jesus.

Så jag är alltså ett Satans barn. Jag har alltid trott att min pappa hette Bernt, men det är ju tjusningen med livet att man lär sig nytt hela tiden.

Bilden till vänster visar en man som är fullt upptagen med ett anfall av Delirium tremens. Liksom i förra inlägget är bilden hämtad från Röda Korsets medicinska uppslagsbok från 1940. Han har just fått syn på en djävul, enligt bildtexten. Hade det varit en nyare bild kunde man ha trott att det var mig han såg. Fast jag försöker vara trevlig.

Jag inser att jag kanske ger intryck av att ha ett intresse av religiös debatt nu. Det har jag inte alls. Du får tro vad du vill. Jag också. Det räcker så.

Det enda jag begär är att du gör din kemiläxa ordentligt. Då är jag nöjd.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i religion och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag är tydligen ett Satans barn

  1. Spanaren skriver:

    Något satans barn är inte jag heller och det skulle vara spännande att veta vad denna bloggare tillhör för församling! Dom religösa som jag känner, är som vi alla andra och har sin tro och försöker inte heller att pracka på mig sin tro och fördömer mig inte heller. Så ska världen vara … att var och en har sin egen tro och ingen ska peka finger och säga vad som är rätt eller fel *ler*. Tack för ditt besök hos mig, det värmde/ kram

Kommentera

