Hamburgare som rinner ut genom tårna

Den kritiskt granskande journalistiken såg jag inget spår av när jag snubblade över artikeln ”Det känns som en nyttig fest” i dagens Expressen. Under en detox-weekend prövar reportern alla möjliga behandlingar och skriver entusiastiskt om all rening hon får vara med om. Trevligt. Men oj så vilset.

Citat:

”På eftermiddagen är det dags för infrabehandlingar och utrensande fotbad. Det senare ska hjälpa kroppen att göra sig av med slagg genom fötternas porer samt balanserar cellerna och förbättrar avgiftningsfunktionerna. Efter en stund blir vattnet brunfärgat av koppar, vilket är normalt, men sedan dyker det upp något som liknar fettflagor i vattnet, vilket enligt Eva förmod­ligen är slaggprodukter.
Jag tänker på den där hamburgaren jag åt dagen före. Ada som också hittar mindre trevliga partiklar i sitt vatten har fått sig en tankeställare.”

Om det är så att hamburgare som vi äter ena dagen tar sig ut genom fötternas porer under ett utrensande fotbad nästa dag så är jag Mick Jagger. Med kött-tåbira.

Läs vidare om detta bondfångeri hos orsakverkan.

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i magplask, pseudovetenskap och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hamburgare som rinner ut genom tårna

  1. Barbro Weismann skriver:

    Har regelbunden fotvård en gång i månaden. Jag har aldrig kollat färgen på vattnet. Min fotvårdare ger också zonterapi och kan avgöra var mina krämpor finns i övriga kroppen. Jag tror inte alls på sånt. Är lite skakad över hur rätt hon har, men det har jag aldrig erkänt. Jag har känt en del kineser under årens lopp och fått särskilda sulor som present som har haft en läkande inverkan. Man ska aldrig vara främmande för det som är och som man bedömer som oreastaliskt. Det har jag lärt mig.

    • Kemimannen skriver:

      Visst, ödmjukhet inför det som är främmande är klokt, men man bör vara skeptisk inför behandlingsformer som inte visats vara effektiva i kontrollerade studier. Min hälsa är alltför viktig för att jag ska vilja chansa. Detox är en företeelse som rymmer mycket humbug, som till exempel det där fotbadet.

  2. Barbro Weismann skriver:

    Jag håller med dig man ska inte tro på allt. Det handlar mycket om att tjäna pengar och det var intressant med fotbadet då jag läste orsakverkan. Visst handlar detta om bondfångeri.

  3. Millan skriver:

    Men bläääääää!
    Snacka om humbug när det är ”maskinerna” själva som orsakar utfällningen. De som styr den borde ju veta detta också. Vilket gör att man blir ännu mer tveksam. Och det är synd då mycket ”konstigt” faktiskt ger bra effekt som ovan nämnda zonterapi eller akupunktur. Akupunktur har hjälpt mig med ischiassmärtor som inget annat rått på.
    Nej, jag stoppar hellre ner fötterna bland fiskar som får käka lite. Kul och bra för mig och dom 😉

Kommentera

