Jag tänker lite på japansk politik och lite på jesus

Världens ledare konsulterar aldrig den här bloggen såvitt jag vet. Det känns tråkigt.

Överhuvud taget är det för dåligt med de politiska inslagen i den här bloggen. Politik gör mig så förvirrad. Min övertygelse är liksom inte stark nog. Jag kan byta partifärg över en kafferast för att byta tillbaka igen när jag hör en bra låt eller kollar på sport. Min ryggrad är heller inte av den beskaffenheten att jag kan strida för något kontroversiellt. Men när jag nu uppnått mogen ålder har känslan kommit ifatt mig att det är det här flyktbetendet som gör bloggen irrelevant för presidenter och statsministrar. Vad kan de lära sig här liksom? Nej, jag kan nu inte längre ducka för verklighetens problem, för de finns därute, det ser man ju i tidningen. Det är slutlallat för min del. Idag tar jag ställning.

Jag fastnade ganska snabbt under min politiska sondering för World Economic Community Party. Partiets namn är tilltalande, att bry sig om hela världens ekonomi känns sympatiskt. Partiet är japanskt och det är kanske en nackdel i den svenska partipolitiken, men jag är inte sådan, alla får vara med.

Kanske Jesus

Partiledaren är den karismatiske Mitsuo Matayoshi, en riktigt go alfahanne med de grå tinningarnas charm. En doer, som de sa ett tag; -Han är en doer, han får saker ur händerna, pekar med hela handen. Ingen vet i och för sig om det stämmer eftersom han aldrig vunnit något val, Matayoshi. För han är dessutom lite konstig. Den 68-årige spjutspetsen har uppfattningen att han är Jesus, och att det ligger på honom att förkunna den yttersta domen, fast inom det politiska systemet.

Partiprogrammet beskriver hans tydliga målbild: 1) Bli Japans premiärminister, 2) Reformera det japanska samhället (jag vet inte riktigt hur), 3) Erbjudas posten som FNs generalsekreterare, 4) Reformera världens ekonomiska system så att alla länder blir självförsörjande, baserat på jordbruk. Matayoshi gillar inte när utlänningar flyttar in. Det gäller alla länder eftersom det är fel att överge sitt moderland. Alla som invandrat till Japan, även första generationens invandrare, ska återvända. 5) Han förkunnar den yttersta domen och kastar de korrupta i elden. Det är en detalj han hittat i Uppenbarelseboken, i det där nionde kapitlet med gräshoppor och grejer. Rök och eld och svavel. Äntligen lite kreativitet i politiken.

Att Matayoshi trots att han ställt upp i ett tiotal olika val aldrig vunnit är inget att förfasa sig över. Alla som varit inne i politiken vet ju att det krävs tålamod. Ingen kan dock klaga på att kampanjerna är för tama, då han kört runt i sin mini-van och uppmanat sina opponenter att begå harakiri, och att han ska kasta dem i Gehenna, den där dalgången i Jerusalemstrakten. Ett jävligt långt kast, men så är han en doer också.

Matayoshi är förstås inte den ende som fått för sig att han är Jesus. Det finns en lång lista av sådant folk. Alla har väl goda sidor också, fast jag tycker att det var onödigt av den jesusinbillade Laszlo Toth att med sin geologhammare hamra på Michelangelos Pietà. Den är ju värdefull.

Nåja, skitsamma, jag orkar inte skriva mer idag. Vi spelar popmusik. Grattis till mig!

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i politik, religion och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Jag tänker lite på japansk politik och lite på jesus

  1. fyrtiotalist skriver:

    Jesus var Kärlek. Är Matayoshi Kärlek? Nej. Alltså kan Matayoshi inte vara Jesus.

  2. religiovakt skriver:

    Kärlek är kemisk reaktion. Är Jesus en kemisk reaktion? Nej. Alltså kan Jesus inte vara kärlek.

  3. Lasse P skriver:

    Lite för sent att ringa. Så du får ett sånt där stort GRATTIS den här vägen istället. Du får ladda ner en appen med en sån här själv:

    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lightsaber

  4. Thea skriver:

    Du är Jesus, för det här är kärlek, för det gjorde mig glad.

Kommentera

