Kapybaran – en fisk?

Jag kallar mig inte biolog, eftersom det är kemist jag är, men jag fjäskar mycket för biologer, som en guppy eller vad de kallas, de där som hänger efter rockstjärnor. Jag vill vara lite som dem, med skägg och rejäla kläder och sådär. Orädd för väder och vind. Så uttalar jag mig också gärna om djur och växter som om jag vore en dignitet inom området, men genomskådas allt som oftast. Hur som helst så får man inte hänga med huvudet för ett eller annat bakslag, så därför tänkte jag återigen ge mig i kast med djurprat. Det här djuret, som jag gillar, gillar vatten.

Kapybara - no more, no less.

Det är en Kapybara som står där till höger och visar upp sig. Kapybara är ett finare och fräckare namn än det mer pöbelklingande vattensvin, som bara används internt om de djur i flocken som är långsamma fram till vattenhålen, eller som är dåliga på att gnaga. Wikipedia kallar det här djuret för världens största gnagare, och där ser man hur opålitliga nätresurser kan vara. Kapybaran gillar ju vatten, och vad är man då? Just det.

Det är inga nyheter jag serverar. Kapybarans klassificering som fisk lär gälla sedan 1500-talet, då europeer som koloniserade syd- och mellanamerika tyckte att det var jobbigt att hitta ätbara detaljer under fastan. De fastade ser ni, eftersom de var drabbade av religion. Enligt någon särskild katolsk tradition så är det tydligen brukligt att äta fisk men inte kött i övrigt under fastan. Kolonisatörerna ska då ha skickat en petition till katolska kyrkan (Vatikanen?) om att kapybaran borde klassificeras som fisk, eftersom den spenderar så mycket tid i vattnet. Det gick hem, och lär gälla alltjämt. Är det verkligen sant? kanske du frågar dig. Ja, jag tror det. Tydligen är det gott också.

Det ser man ju för fan att det är fisk.

Tack Niklas Cedergren för tipset. I frågan om livsåskådningar är allting möjligt. Det firar vi med lite Suede:

Om Håkan

Äh jag berättar mer sedan.
Det här inlägget postades i djur, religion och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Kapybaran – en fisk?

  1. Peter Olausson skriver:

    Som sagt, jag tvivlar på kopplingen till Vatikanen tills belägg uppvisats. (Har frågat.)

  2. Ingemar skriver:

    Undrar vad dom hugger på? Fluga eller spinn – wobbler eller annat drag?
    Om det är en fisk borde Napp & Nytt noterat rekorden!

  3. Bjorn Bohman skriver:

    Viktigt det där med vad man äter. Här kallas fisken capivara, såg några dussin förra veckan och såg smaskiga ut. Nyår gäller det att käka det som går framåt, det är svin och sånt. Höns sprätter ju bakåt så ger en himla otur.

  4. Lennart Pettersson skriver:

    Har Nicklas tipsat om det så tror jag att det är sant.

    • Håkan skriver:

      Han hade fått det från någon teveserie med Stephen Fry, eller vad det var. Som du kan se av länkarna ovan så ligger det något i det (men däremot är det inte säkert att beslutet kommit från Vatikanen).

  5. mariafoto skriver:

    Vilken söt liten fisk du har letat fram :) kramar

Kommentera

